Metalen HEK en BALKON schilderen

Hvdk

  • #1
Heb een metalen hekje en een metalen balkonhek te schilderen. Wil deze met op kleur gemaakte lak aflakken. Ik kan dus geen Hammerite gebruiken, want die heeft alleen standaard kleuren.
Om alle roest er af te halen, lijkt me niet mogelijk. Er blijft altijd wel iets zitten.





Wat is de juiste aanpak?

A)
- ontvetten
- schuren en losse verf verwijderen
- zoveel mogelijk ontroesten
- een soort van menie
- grondverf
- aflak

B)
- ontvetten
- schuren en losse verf verwijderen
- zoveel mogelijk ontroesten
- roestafsluitende verf: Brunox Epoxy Roestomvormer (roestomvormer en grondlaklaag in-een)of iets dergelijks
- aflak

B lijkt mij het beste, mocht je een stukje roest zijn vergeten, gaat het in ieder geval niet verder roesten.

De onderste horizontale ijzer van het balkon-hek heeft deuken en gaten door het roest.



- Kan ik dit weer repareren met een soort van plamuur en zo ja welk type?
Moet ik dit na de roestbehandeling doen of hiervoor?
 

Poster

  • #2
De roest heeft teveel de kans gehad om zich vast te zetten, hek demonteren en laten stralen en behandelen, als niet alle roest te verwijderen is, zal dit binnen de kortste tijd weer doorzetten, daar kan geen verf tegenop.
De onder regel is al zover ingeroest, dat deze waarschijnlijk aan vernieuwing toe is.
 

Hvdk

  • #3
Ook niet de middelen die de roest geheel afsluiten?
 

Poster

  • #4
Roest zal geheel verwijderd moeten worden, anders komt het gewoon weer terug.
Gaaswerk verwijderen, en dan met een roterende borstel proberen de roest weg te halen, maar bij laten stralen, heeft u er weer jaren plezier van.
 

Hvdk

  • #5
Zowel het hek als het balkon zijn beiden ingemetseld.
Stralen word moeilijk.

Ik kan inderdaad wel proberen de roest te verwijderen met een staalborstel op de boormachine.
Er bestaan ook chemische roestoplossers. Die lossen het roest op en je houd blank metaal over.

Hoe is de verdere verwerking, wanneer het metaal kaal is?
 

Poster

  • #6
Er zijn komborstels te koop voor op een haakse slijpmachine, daar zal het wat beter mee gaan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Kijk uit met die komborstels, informeer of ze bij uw haakse slijper passen i.v.m. het toerental, dat moet min. overeenkomen met het toerental van de haakse slijper.
Draag zeer goede gelaatsbescherming en dikke kleding, losspringende staaldraden kunnen behoorlijke schade aanrichten aan ogen, gelaat.
De draden die rechtop in uw armen, benen etc. steken zijn gemakkelijk weer te verwijderen. :wink:
 

Poster

  • #8
TS

Opbeurende woorden, maar er zijn komborstels voor slijptollen, die dus dezelfde draad hebben als de moer van de tol.
Speciaal ontwikkleld voor snelheid en voor haakse slijpers.

Nooit geen staaldraden uit onze armen of benen moeten peuteren.

Maar bescherming moet altijd.
 

Hvdk

  • #9
Ik heb zoiets voor de boormachine gekocht, want ik heb geen haakse slijper. Of is dat niet aan te raden?
Trouwens mijn balkonhek is alleen aan de onderste horizontale strip in slechte staat. Dus ik wil mijn hek niet laten stralen: te veel gedoe (vervoer/ los maken= ingemetseld) en te veel geld.


Ga het toch proberen zoveel mogelijk weg te halen en dan met een "chemische roest-oplosser voor de resten.

Maar wat kan ik hierna het beste gebruiken?
- menie?
- roestwerende grondverf?
- of iets anders?

Mocht er eerst menie op moeten, moet je deze dan eerst gronden, alvorens te lakken?
 

Poster

  • #10
Met een boormachine zal het wat moeizamer gaan, wel goed de roest eruit bikken, vooral onder, dan goed schuren, menieën, gronden en aflakken.
Met een roest oplosser/conserverings middel heb ik slechte ervaringen, de roest moet er gewoon vanaf.
 

Hvdk

  • #11
Okidoki ga ik dat proberen. Mocht het heel beroerd gaan koop ik een goedkope haakse slijper, omdat ik deze verder nauwelijks nodig heb.
Bedankt voor alle tips :)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Die buis met dat gaas eronder lijkt me niet echt de moeite. Die zou ik gewoon vervangen door een verzinkte.

Als bescherming voor het schoongemaakte staal kan je bijvoorbeeld een 2k epoxy coating gebruiken. Laatst tegengekomen: "Specially designed for areas where optimum surface preparation is not possible or desired". maar losse roest moet er natuurlijk wel af.
 

Hvdk

  • #13
IJkenhout schreef:
Die buis met dat gaas eronder lijkt me niet echt de moeite. Die zou ik gewoon vervangen door een verzinkte.
Die buis is een gedeelte van een totaal hek en deze is niet zwaar verroest. Verf zit er vnl nog op. Ga ik toch ook behandelen als het balkon.
Ik ga zoveel mogelijk alle losse roest verwijderen. En dan op de juiste manier behandelen.

Heb gisteren een site gevonden waarop iemand verroest metaal op diverse manieren heeft behandeld. Deze vervolgens heeft getest en zowat 4 jaar buiten heeft laten liggen met diverse updates ertussen.
https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm

https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm

https://www.oldtimerautosite.nl/update_roest_test_2__10_jan_2013.htm
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #14
Staal, want daar hebben we het over, kunt u na mechanisch ontroesten ( zandstralen wilt u niet ) behandelen met een zinkcoating. Deze is uitermate roestwerend mits in 2 a 3 lagen opgebracht.
Dit product kunt u in vrijwel elke gewenste kleur laten mengen. Is echter wel zijdeglans. De vakhandel met het blauwe zeskant logo kan u er alles over vertellen.

Die ingevreten roestplekken krijgt u niet egaal weg. Het is dus meer een kwestie van conserveren in plaats van verfraaien.

Voorts, zoals al geschreven, neem bij gebruik van kolomstaalborstels de pbm in acht. Zelf ondanks een veilgheidsbril een uiterst klein staalsplintertje in oog gehad. Da's geen lolletje kan ik u vertellen. Gebruik bij voorkeur een gesloten veiligheidsbril.
 

Hvdk

  • #15
Het gaat mij vooral om dat het hekwerk weer een mooie (andere) kleur krijgt. De bovenzijde en de spijlen zien er nog prima uit. Conserveren is inderdaad de bedoeling.

Kan ik eventueel nog polyesterplamuur gebruiken of hecht dat onvoldoende?

Een dichte bril is een hele goede tip, bedankt.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #16
Polyester plammuur kan. Bij schuren hiervan goede adembescherming dragen.
 

Hvdk

  • #17
Voor of na het behandelen.
Ik weet nl niet of ik de roest voor de volle 100% weg krijg en of de plamuur dan beter als tussenstap gebruikt kan worden?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #18
Polyester plamuur hecht zowel op kaal metaal en op goed vastzitten de verflagen. Als u er niet zeker van bent of alle roest verwijderd kan worden zal het corrosieproces op die plekken gewoon doorgaan.
Alternatief is dan om toch voor een roestinsluiter te gaan al is dit niet uw kleurkeuze.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Bij oneffen/ingevreten ondergrond is een naaldbikhamer een prima optie, nadeel is dat zo'n hamer min. 200 liter lucht per minuut gebruikt, een compressor die dit aan kan is een must.
Beiden zijn te huur.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu