Metal Stud Plafond Elektra

Thom.C

  • #1
Hallo,

Ik heb een aantal elektra vragen omtrent een metal stud plafond:

1. Op de bovenverdieping wil ik graag een verlaagd plafond aanbrengen met hierin inbouwspots + nieuwe elektra met bijbehorende centraaldoos. Er is geen zolder aanwezig. De ruimte tussen nieuw te plaatsen plafond en schuindak bedraagt ongeveer 1,5 meter.
Bestaat er een mogelijkheid om de PVC leidingen aan de metal stud profielen vast te maken? Dit omdat ik verder geen draagbalken heb waaraan ik deze kan bevestigen. Ik wil de PVC leidingen namelijk wel graag vast hebben liggen.

2. Omdat ik graag overal een verlaagd plafond wil toepassen met inbouwspots heb ik geen plafonnière om over de centraaldoos heen te monteren. Ik ben op de hoogte van het feit dat een centraaldoos altijd bereikbaar moet blijven. Dit wil ik dan ook handhaven. Hoe word dit bij andere verlaagde plafonds met inbouwspots toegepast? Ik zie namelijk nergens bij deze situaties een centraaldoos zitten in het midden van de plafond. Worden deze centraaldozen dan op een andere plek gemonteerd i.p.v. midden in het plafond?

Graag hoor ik jullie advies.

Groet,

Thom
 

Bart_WRX

  • #2
Tja leidingen bevestigen... is het echt nodig? Meestal "stropt" de leiding op de doorvoer punten van metal stud profielen.

Wat betreft de centraaldoos. Er zijn 2 oplossingen:

1. Alle WCD's, e.d. doorlussen en 1 keer vanuit je schakelaar/dimmer naar het plafond toe voor je spotjes.

2. Centraaldoos weg laten stucen. Je kunt dan nog 2 dingen doen om later te weten waar de doos zit. Nog voordat de stucadoor is geweest de afstanden naar de wanden op het plafond schrijven bij de centraaldoos en daar een foto van maken. Uitprinten en in de meterkast opbergen. En je kunt een RFID-sticker uit een inbouwdoos halen en die in je centraaldoos deksel plakken.
 

Bart_WRX

  • #3
Ik heb beide opties al talloze keren toegepast, zowel op het werk als voor de beun en in mijn eigen huis.

Je moet iets... de klant wil geen lelijke "sierplaat" op een nieuw gestuct plafond en de monteur wil later nog bij de centraaldoos kunnen in geval van . . . . .
 

Tiho

  • #4
Ik heb er ook zo een sticker in. Dat het plafond stuk moet, jammer dan. Is een te overzien risico mi.
 

Thijss

  • #5
Je kunt de centraaldoos ook boven een van de inbouwspots plaatsen. Wel opletten met hitte van bv halogeen spot.
 

Ronaldjes

  • #6
Wat Bart ook zegt, kom je bij 9 van de 10 verlaagde plafonds tegen. Wcd,s doorlussen en met stekkers naar de spotjes.

Je zou ipv steeklasdoppen kunnen overwegen om draailasdoppen te gebruiken dit geeft een iets betrouwbare verbinding op plekken waar je niet bij kunt.

Als je trafo's gaat gebruiken, zorg dat deze los op het plafond liggen en de kabels lang genoeg zijn om ze later te kunnen vervangen bij een defect.
 

Thom.C

  • #7
Bedankt voor jullie reacties!

1. Er zitten inderdaad doorvoeren in de metal Stud profielen. Hier kan ik ze mooi doorvoeren. Duidelijk!

2. Begrijp ik het goed dat met doorlussen wordt bedoeld dat er geen centraaldoos wordt toegepast? Dus van WCD naar WCD? Ik dacht dat het verplicht was om in de desbetreffende ruimte een centraaldoos te hebben. Is dit dus niet verplicht? Spotjes worden sowieso met hittebestendige kabel uitgevoerd. Van spot naar spot leg ik deze nog in een 16 mm buis.

Gr. Thom
 

Bart_WRX

  • #8
Nee het is niet verplicht om een centraaldoos te plaatsen. Gewoon van WCD naar WCD en alles wat je tegen komt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu