Mdf tafelblad schilderen

Markie

  • #1
Hallo ,

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik het best een mdf tafelblad kan schilderen met kwast of rol (niet spuiten)?. Er is een duidelijk verschil de zijkant dan het boven-en ondervlak. De zijkant is gewoon veel ruwer. Kan er mij iemand op de juiste weg zetten?

Hartelijk bedankt, groeten markie.
 

Kees61

  • #2
Ik zou eerst de kanten schuren. Korrel 80 en daarna korrel 120. Niet vergeten om de scherpe kanten af te ronden, eventueel met een fraisje en daarna schuren. Scherpe kanten kan je niet mooi lakken en ze stoten snel kapot.

Sommige mensen zeggen dat het mdf eerst nog moet ontvetten en daarna moet je het blad zelf nog schuren. Nu kan je er grondlak op zetten, de eerste keer lekker dun maken zodat er snel een huidje gevormd is, dan zuigt het daarna niet meer zo op.

De kanten zal je nog wel een keer extra moeten doen omdat ze meer opzuigen. Tussen de lagen even schuren. Hoe je precies moet schilderen moet je elders maar lezen, of anders schrijft er nog wel iemand over.

Ik vind verven met een rol wat minder fraai omdat je een sinaasappel in het oppervlak krijgt, vooral als de lak te dik is. Ik spuit zelf altijd :-).
 

Markie

  • #3
Hallo Kees 61,

hartelijk bedankt voor je vlugge reactie.
 

Mighty1

  • #4
Bij mdf heb je altijd sterk zuigende kanten, soms geef ik de kanten eerst een fijn laagje (staal/lak) plamuur, dit helpt aanzienlijk!

Wees vorzichtig met het diep doorschuren van mdf, dit blijf je geheid zien in de (hooglans)laklaag.

PS. Spuiten van mdf geeft inderdaad het mooiste resultaat!

:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu