Mdf schilderen met muurverf? II

Danio

  • #1
Mijn dochter vindt een metalic kleur van histor erg mooi en wil haar schuifwand van mdf graag in die kleur. Maar is mogelijk dat je mdf schildert met muurverf. Het is geschikt voor boardplaten maar valt mdf hier ook onder??

Ik wil graag mdf met muurverf schilderen kan dat?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
U grond het mdf eerst voor met een grondverf ( grijs ) als u grijsmetallic muurverf gaat gebruiken.

U kunt een watergedragen grondverf nemen. Hierover kunt u met grijze muurverf direct afwerken.

U kunt ook een alkydgrondverf nemen. Deze moet u eerst weer mat schuren voordat u met de watergedragen muurverf gaat afwerken.

Noot: stelt u zich niet te veel van het resultaat voor: metallic dat met een kwast of roller is aangebracht is niet te vergelijken met spuiten van metallic.
 

Mechas79

  • #3
Is het kaal mdf?
Als het zo is dan adviseer ik u om een goed vullende grondverf/primer te gebruiken. Door met watergedragen verf te werken op kaal mdf, zullen de vezels behoorlik opzwellen door opname van water, wat na afwerken met de metallic enkel meer zichtbaar wordt. Door een goed vullende primer te gebruiken die u ook nog eens in dikke laken kan aanbrengen, (zo nodig in 2 lagen)zullen de vezels goed afgesloten blijven ook na glad schuren, daarna afwerken met metallics en klaar.
Bij het verwerken van metallics met een rol, gebruik nooit een schuimroller maar gewoon een kortharige rol die veel materiaal opneemt, wees niet zuinig bij het opzetten van de metallics, hierdoor heb je veel meer verwerkingstijd , waardoor je de banen makkelijker kan weg rollen en uiteraard, enkel in 1 richting narollen, dit vanwege de oriëntatie gevoeligheid van de alu. deeltjes.
Spuiten is en blijft altijd de beste manier van metallics verwerken maar het kan niet altijd.
 

Danio

  • #4
Het is onbehandeld mdf.
Ik heb grondverf speciaal voor mdf, maar dit is wel op waterbasis.
Ik ga morgen nu eerst dit opbrengen en daarna maar kijken of ik de muurverf in metalic kleur er goed op kan krijgen met een vachtroller.
Ik ga het eerst aan de binnenkant van de schuifwand proberen.
Maar wat ik me vooral afvroeg was of je überhaupt wel muurverf mocht gebruiken op mdf.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Ja / Mits dus. U moet een goede drager voor de muurverf creëren, dus grondverf. Opzwellen van mdf vezel is geheel afhankelijk van de persing: zacht:mogelijk, hard:nee, hier kunt u direct met watergedragen grondverf overheen.
 

Mechas79

  • #6
Sorry, misschien was ik niet duidelijk maar ik had het over een watergedragen vullende primer. Mate van opzwelling is makkelijk te controleren, neem een goed verzadigt spons met water en strijk het eroverheen, de zwelling zal kort daarna beginnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu