Manchet vervangen Siemens wasmachine A12-17

Fbakkum

  • #1
De vuldeurmanchet van mijn wasmachine is gescheurd. Ik zag mijn wasmachine op dit forum er niet bijstaan.

1. Hoe moet ik te werk gaan?
2. Wat is het bestelnr. van het manchet?

E-nr.: WM12A170NL/01
FD: 8509 00037
Siemens A12-17
Type: WCM5
IPX 4
 

Toon

  • #2
Op de site van Siemens zelf kan je onderdelen opzoeken/bestellen.

Service - onderdelen - onderdelen bestellen - online via quickfinder
 

Fbakkum

  • #3
Bedankt! Ik heb het onderdeel gevonden en besteld. Nu nog wat torx inbus sleutels en/of schroevendraaiers kopen. Hoe ga ik verder te werk? Bij soortgelijke topics op het forum staan uitgebreide demonteer/monteer instructies, waaronder Manchet plaatsen wasmachine AEG Lavamat 74808. Ik heb Siemens A12-17. Welke demontage/montage voorschriften gelden daarbij?
Ik heb een wasdroger bovenop de wasmachine staan. Moet ik die eraf halen? Heb ik genoeg aan twee handen of moet ik er vier hebben (als de droger eraf moet, wel)?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4

Fbakkum

  • #5
Zodra het manchet binnen is, ga ik ermee aan de gang. Bedankt. Inmiddels heb ik een Torxsetje aangeschaft. Ook heb ik het scheurtje professorisch geplakt met een bandenplakker en wat solutielijm zodat we ondertussen toch kunnen wassen. Met twee kleine kinderen hoopt het wasgoed anders behoorlijk op. :P Plakker blijft wonderbaarlijk goed zitten, al sijpelt er wel af en toe een druppeltje water door de afdichtring (scheurtje zit precies in de afdichting van het manchet met de deur).
 

Fbakkum

  • #6
De vuldeurmanchet van mijn A12-17 wasmachine heb ik vandaag ontvangen (inderdaad binnen 2 dagen).
Ik ben meteen aan de gang geweest naar de geest van de installatieaanwijzingen die ik via dit forum heb gezien (welliswaar andere merken/typen). De volgende handelingen heb ik gedaan:

1. Vuldeur losschroeven en verwijderen;
2. Spanveer buitenrand manchet losgemaakt;
3. Manchet van front losgemaakt en naar binnen geduwd;
4. Schroefje zijkant bedieningsfront losgemaakt;
5. Zeepbakje eruit gehaald en 2 schroefjes erachter losgemaakt.

Nu dacht ik het bedieningsfrontje eruit te kunnen halen en daarna het metalen front daaronder te kunnen verwijderen. Alles zit nog zeer vast. Ik kan zo niet verder? Meer schroefjes kan ik aan de voorzijde of zijkant niet vinden, ook geen plint. Moet de programmadraaiknop er nog afgetrokken worden. Die zit behoorlijk vast en ik wil niets onnodig forceren en kapot maken. Moet ik de afdekplaat (bovenkant) er soms afhalen? Ik heb er nl. nog een droger bovenop staan en dat red ik niet alleen. Kortom: Help!
 

Henny

  • #7
Het metalen front zit, achter de kunststof plint, met twee schroeven vast.
Na het verwijderen van de schroef achter de zeepbak, kan het front naar beneden geschoven worden.
Dit is een algemene demontage van het front voor Bosch en Siemens wasmachine's.
Mogelijk dat het bij deze Siemens machine enigszins afwijkt.
Het bedieningsfront moet in geen geval gedemonteerd worden!
Controleer het E-nummer van de machine eens.
Het opgegeven nummer wordt door mijn programma niet herkend.
 

Fbakkum

  • #8
E-nr: WM12A170NL/01 is correct, want daarmee heb ik op de site van de leverancier, op aanwijzing van Toon, het manchet kunnen bestellen. Na de 7 komt een 0 (nul). Op die site staan ook schema's van onderdelenopbouw van de wasmachine. De URL werkt niet rechtstreeks. Misschien kunnen jullie even meekijken; ga naar Onderdelen bestellen via Quickfinder en toets daar in: WM12A170NL/01 en blader naar het tweede blad.

Ik ga het vanavond nog maar eens proberen.
 

Fbakkum

  • #9
Het is gelukt, het nieuwe manchet zit erin en hij lekt niet meer. Ik ben als volgt te werk gegaan:
  1. Deur losschroeven en verwijderen (Torx20);
  2. Zeepbakje verwijderen en twee schroefjes erachter losdraaien;
  3. Spanveer om manchet loshalen (ik gebruikte een stomp fruitmesje met ronde bovenkant);
  4. Manchet naar binnen duwen (achter front);
  5. 2 schroefjes onder front bij stelpootjes losdraaien en verwijderen (Torx15). Ik moest de wasmachine wat oplichten anders kon ik er niet bij;
  6. Front van onderen beetpakken, voorzichtig 5 cm naar je toe halen en tegelijkertijd langzaam naar beneden schuiven. Zo komt hij los. Deurrelais loskoppelen;
  7. Betonnen ring verwijderen (zeskantbout-10). De betonnen ring zit om het manchet en de tweede spanveer zit achter het beton;
  8. Spanveer verwijderen (zie 3.);
  9. Oude manchet verwijderen;
  10. Nieuwe manchet plaatsen (onderaan de rand van de kuip zit een hulpdriehoekje: daar moet de onderkant van het manchet op aansluiten)
  11. Alles terugmonteren in omgekeerde volgorde.
Bij het monteren van het front: goed kijken waar pen/gat-verbindingen zitten en hoe ze werken.
Klusidee: Weer een klus gefikst. Bedankt voor de goede hulp. :bedankt: Op naar de volgende klus! :super:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu