Lood vervangen

Pringles

  • #1
Hallo,

Ik wil het lood van mijn dakkapel vervangen, het is op diverse plaatsen gescheurd en met siliconen 'gerepareerd'. Nu hebben ze het lood op een balk getimmerd en toen het kozijn erop gezet. Het zit er dus tussen geklemd. Is er een mooie manier om dit te vervangen, zonder het hele kozijn eraf te moeten halen?

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het bestaande lood ligt hier en daar in kuiltjes. Dat moet je voorkomen
Kan je de ruimte van de pannen naar het kozijn met een strook multiplex opvullen dat is tevens de ondersteuning van het lood.
Op deze strook multiplex zet je met nagels een strook lood en laat deze ook op de pannen uitkomen.
Ik dacht aan zoiets volgens de schets.

*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
En met een haakse slijper met diamantschijf de punten van de welvingen van de pannen een stukje afslijpen.
 

Pringles

  • #4
Interessant plaatje, wgb, maar ik zie dat je het oude lood gewoon laat zitten, terwijl ik de neiging krijg om het weg te halen. Het lijkt me overbodig, je blijft het oude zien (met de klodders siliconen erop) en je kunt het nieuwe lood niet eenvoudig controleren op scheuren.

Verder een goed idee Jan, ga ik doen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ja dit moet je laten zitten zoals het zit.
Het nieuwe lood op de multiplex of iets anders houd het waterdicht.
De nieuwe strook lood zover mogelijk onder het kozijn proberen te krijgen.
Het nieuwe lood zal niet meer scheuren. Ligt onder het bestaande lood uit de zon.
De temperatuur blijft lager deze strook zal minder uitzetten en krimpen.
Dit proces heeft de scheuren veroorzaakt.
Zo te zien op de foto is het lood uit een lengte geplaatst.
Dit had uit korte stukken moeten bestaan.
De siliconen laad op den duur wel los.
*wgb*
 

Arrows

  • #6
Ten 1ste .
het dakkapel is slecht geplaatst.
kozijn maat had hoger moeten zijn.
ze hebben geen rekening gehouden met de schuinte pannen.
ik denk dat je hier het lood moeilijk kan vervangen,volgens alles hebben zie hier het lood op de balk bevestigt waar de kozijn op rust.

mijn advies, je kan kan de wellingen van de dakpan alflexen en het lood eenigszins aankloppen.
je kan ook een zinken afdekkap laten maken, ff met een dunnen schijf in de kozijn flexen en dan de kan erin zetten en met lijmkit afwerken.
en daarna mooi schilderen.
zo heb je het lood ook afgeschermd en zekerheid dat het waterdicht blijft.
geen sileconen gebruiken,daar zit zuur in en tast lood en zinken aan.
 

Edwin 41

  • #7
Dit lood is simpel en goed te vervangen.

Maak een maranti knellat (ter breedte van het kozijn)met uitsparing voor het lood,schuin de boven en onderkant van die lat af.

Plaats nu minimaal 18 ponds lood in de kit tegen de onderdorpel kozijn (bevestig).
Vervolgens schroef je die marantielat ertegen in de kit en schilderen.

Dit is het makkelijkst en de beste oplossing zonder je kozijn te vernielen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu