Levering prefab betonnen scheidingswand

Pab001

  • #1
Even een apart probleem voor het forum. Ik heb dit bericht in deze rubriek gezet omdat het van toepassing is op wanden.

Ik ben voornemens een nieuwbouwwoning te kopen. In het bestek is opgenomen dat woonkamer een voorziening krijgt zodat een deel van de zijwand in de woonkamer is uit te breken naar de aangrenzende berging. De aannemer maakt met zacht zandsteen de muur dicht omdat de woning anders niet met berging opgeleverd kan worden conform bouwbesluit. Het zachte zandsteen wordt (zo vermoed ik) in een deel van een prefab betonnen scheidingswand geplaatst. Al met al een aparte situatie en niet een optie waar ik zelf voor zou kiezen. Echter ik ben later in het verkooproces gestapt en deze "optie" was een keuze van de vorige kopers die nu uit het verkoopproces zijn gestapt.
Nu ik de woning overweeg, heb ik liever een volledige prefab wand waarin een deuruitsparing zit. Met de aannemer overlegt maar vertelt dat hij geen prefab scheidingswand met deuropening meer kan bestellen en dat ik maar voor deze optie moet kiezen. In mijn beleving zou dit toch niet heel moeilijk moeten zijn om zo'n wand te kunnen leveren? Het gaan niet om een muur met isolatie. Afmetingen zijn 5310 x 2600 voor de wand. Hierin zit dan een deuropening naar een verblijfsruimte volgens bouwbesluit minimaal 850 x 2300.

Iemand enig idee of dit te bestellen is en wat de kosten zijn?

Door de aannemer berekende plaatsje voor de in het bestek opgenomen wand van 5310 x 2600 waarin zacht steen wordt geplaatst kost 8.300 euro. Dat lijkt me een vrij kostbaar wandje? Mocht onverhoopt niet af te wijken zijn van deze optie, hoe moeilijk is het dan om alsnog een goeie stenen muur te maken die de woonkamer van de berging afscheidt? Ik heb uiteraard geen zin om een prefab betonwand opgevuld met zandsteen af te nemen. Dat lijkt me constructieve problemen geven op het moment dat ik ooit iets aan die muur zou willen bevestigen. Wat zouden (indicatief de kosten hiervoor zijn als je dit door een bedrijf laat uitvoeren?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit is geen vraag voor een klusforum, u voert zelf de werkzaamheden niet uit, zie de forumregels.

Als u beslagen ten ijs wilt komen kunt u beter een bouwkundige inschakelen, die kan ook berekenen wat de eventuele kosten zijn.
Op afstand is dat sowieso niet te doen.
 

Pab001

  • #3
Op verzoek van Jan "moderator" dit bericht aangepast aangezien ik geen wijzigingen meer kon maken in mijn oorspronkelijke bericht en ook geen reactie kon plaatsten. Bedankt voor de tips Jan!

Ik ben voornemens een nieuwbouwwoning te kopen. In het bestek is opgenomen dat woonkamer een voorziening krijgt zodat een deel van de zijwand in de woonkamer is uit te breken naar de aangrenende berging. De aannemer maakt met zacht zandsteen de muur dicht omdat de woning anders niet met berging opgeleverd kan worden conform bouwbesluit. Het zachte zandsteen wordt (zo vermoed ik) in een deel van een prefab betonnen scheidingswand geplaatst. Al met al een aparte situatie en niet een optie waar ik zelf voor zou kiezen. Echter ik ben later in het verkooproces gestapt en deze "optie" was een keuze van de vorige kopers die nu uit het verkoopproces zijn gestapt.
Nu ik de woning overweeg, heb ik liever een volledige prefab wand waarin een deuruitsparing zit. Met de aannemer overlegt maar vertelt dat hij geen prefab scheidingswand met deuropening meer kan bestellen en dat ik maar voor deze optie moet kiezen. In mijn beleving zou dit toch niet heel moeilijk moeten zijn om zo'n wand te kunnen leveren? Het gaan niet om een muur met isolatie. Afmetingen zijn 5310 x 2600 voor de wand. Hierin zit dan een deuropening naar een verblijfsruimte volgens bouwbesluit minimaal 850 x 2300. Iemand enig idee of dit te bestellen is en wat de kosten zijn of is het beter om zelf een nieuwe wand stenen wand te plaatsen (metselen)?
Ik ben zelf wel handig. Keuken, badkamer en WC zelf gerenoveerd in oude woning. Maar ja dit is een nieuwbouwwoning. Wat is aan te raden vwb materialen? Gewoon stenen metselwerk of droogstapelblokken en volstorten met beton om zelf de wand weer te kunnen optrekken en op die manier uitsparing te maken voor een deur?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Topics samengevoegd. Dit is dezelfde vraag, dus de opmerking van Jan is nog steeds van toepassing.

Als je vragen hebt over zelf uit te voeren klussen ben je welkom, maar hier gaat een slotje op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu