Lekkage Nefit Smartline

SC_Deventer

  • #1
Beste klussers,
Sinds 2003 heb ik een Nefit Smartline HRC 24 CW3 in huis.

Na ongeveer 1 jaar begon het toestel zodanig te lekken dat er water door de vloer kwam.
Ik heb er meteen een monteur bijgehaald van mijn onderhoudsservice. Deze vertelde mij dat het aan het water in Deventer lag, en dat het daardoor een vaak voorkomend probleem was. Er is een onderdeel vervangen en het probleem leek verholpen. Nou ben ik geen expert in installaties, maar ook niet dom. Dat van het water was een leuke smoes, mijn gevoel zei me dat dit een productie probleem van de Smartline toestellen is.

Sindsdien is het elk jaar raak met de ketel. Continu lekkages, talloze monteurs zijn al langsgeweest, steeds weer onderdelen vervangen van wege de schade van het lekwater.
Ondertussen is de gehele ketel al zon beetje vervangen en ik heb er veel kosten aan gehad.
Vorig jaar, begin winter 2011 was er eindelijk een monteur die me het werkelijke euvel openbaarde, de aansluiting tussen de brander en het achterste deel (aluminium blokjes?) waren lek. Dit zou komen door de combinatie aluminium op staal / verschillende uitzetting bij warmte.
Het vrijkomende lekwater taste steeds de overige onderdelen aan.

De ketel moet dus worden gedemonteerd door Nefit monteurs en de ophanging vervangen. Ondertussen is mij geadviseerd de kap van de ketel los te houden zodat het water kan verdampen.
Ik heb geconstateerd dat met kap los de ketel goed werkte, omdat het beetje water dat lekt bijna meteen verdampt voordat het schade doet aan onderdelen.
Nefit heeft zich niet laten zien.

In de loop van dit jaar heb ik echter de kap teruggeplaatst (misplaatst vertrouwen) en deze week was het probleem terug. Monteur erbij geweest, dezelfde conclusie. Nu heb ik de kap er weer af en het werkt weer prima.

Nu heb ik eigenlijk geen zin om deze reparatie van minimaal 200 euro te laten uitvoeren als mijn ketel goed blijft werken zonder kap. Het is natuurlijk niet zoals het hoort te zijn, maar zal dit het ook zijn na reparatie? Ik heb er niet zoveel vertrouwen in.

Nu heb ik de volgende vragen:
- zijn er mensen met dezelfde ervaring?
- valt het mankement onder de garantie?
- moet ik hier iets aan laten doen, ook als de ketel werkt met kap los? (in rekening nemend de economische restwaarde van de ketel die nu 9 jaar in bedrijf is)
- is Nefit op enigerlei wijze aanspakelijk te stellen voor de door mij gemaakte kosten?
- is mijn onderhoudsdienst op enigerlei aanspakelijk te stellen voor het 8 jaar lang niet stellen van de juiste diagnose ( bij een veel voorkomend euvel zou dit manco in principe bekend moeten zijn bij een onderhoudsdienst )

Ik hoop dat hier mensen met kennis en ervaring iets over kunnen zeggen, want het gevoel van comfort wat zo'n ketel geeft wordt nu bedorven door de angst dat hij elke dag weer een storing kan krijgen.

Bij voorbaat dank,
Sander
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #2
Nooit tegen gekomen en ik heb toch een aantal van deze ketels in onderhoud :roll:

Wel is er een kosteloze vervanging geweest van de brander van de smartline serie, omdat deze niet geheel veilig was volgens Nefit.

Het water zal waarschijnlijk condenswater zijn? Of lekt het cv water dan weg...

Calenta :cool:
 

SC_Deventer

  • #3
De vervanging van de brander heb ik ook gehad, tussen alle complicaties door.
Het water is zeker geen condens. Als de kap gesloten is verzameld het zich snel op de bodemplaat onder de brander en loopt het over op de computerunit.
Bovendien zou condens toch geen probleem moeten geven in een normale ketel?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #4
Vreselijk ding ook om te onderhouden met die warmtewisselaar...
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #5
:lol: Heb er een stevige toiletborstel voor om te raggen in de wisselaar.

Calenta :cool:
 

Tumkie

  • #6
Kwaliteit (oa PH-waarde ) van het water speelt inderdaad een grote rol in de levensduur van de alu-wisselaar ...
In de handleiding bij ons in B staat dit uitdrukkelijk vermeld in de installatievoorschriften !
Indien de waterkwaliteit niet voldoet aan de voorschriften van de fabrikant , dan vervalt alle garantie ...
 

SC_Deventer

  • #7
De ketels worden in Deventer gemaakt, beetje vreemd als ze daar niet geschikt zouden zijn (ik woon in Deventer). Ik geloof dat we hier trouwens vrij zacht water hebben.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #8
Ja, dan nog moet zo,n wisselaar 10 jaar meegaan
Gegarandeerd volgens Nefit. :idea:

Zacht water is trouwens de oorzaak van kerosie.

Volgende keer maar een keteltje uit Apeldoorn :mrgreen:

Succes.

Calenta :cool:
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #9
LOL of eentje uit lichtenvoorde :lol:

Maar het leidingwater is niet echt van invloed, alleen op je tapwater, niet op je cv. Dit bepaling in de garantie gaat puur om toevoegingen aan het water. Dat slaat dus ook op van binnenuit kapot gaan van de wisselaar.
 

SC_Deventer

  • #10
Ik heb er vanochtend nog eens goed naar gekeken terwijl de ketel op 90 stond te draaien. Er zijn geen sporen van nieuwe lekkage te zien.
Ook niet bij de aluminium aansluitblokjes.

Het lek/condensbakje stond wel weer vol, terwijl deze gisteravong leeg was.
Mogelijk dat het inderdaad condens is of vocht wat van de dakdoorvoer afkomt.
Alleen, hiervan zou je toch geen last hebben met gesloten kap?

Ik ga de aansluiting tpv de dakdoorvoer nog maar eens goed dichtpurren.

Of er lekt condens uit de condensvanger voordat dit in de afvoer sifon terechtkomt. Heb ik trouwens niets van gezien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu