Leidingen vanaf onder + fornuisgroep-vraag

Jeroen68

  • #1
Al onze electraleidingen komen uit de vloer en er moet een nieuwe groepenkast komen.

- Zijn er groepenkasten waarbij de leidingen vanaf onder ingevoerd worden? Dit zou namelijk veel netter staan dan vanaf boven

- Met een 3x25 aansluiting, 3 aardleis en 4 groepen per aardlek, verdeel je dan de fornuisgroep over twee fasen of gewoon op 1 fase (kans groot dat 25A dan niet genoeg is lijkt me). Of niet moeilijk over doen en 3 fase aardlekautomaat pakken en daarvan 2 fasen gebruiken voor de fornuisgroep?

Dank!
 

Trabbit

  • #2
Ja die zijn er maar je mag hier geen merken noemen. Waarom dit niet mag weet ik niet

Wat je nodig hebt ligt aan het vermogen van de kookplaat. Normaal sluit je de fornuisgroep op 2 verschillende fasen aan.

3 fasen aardlekautomaat kan niet je hebt 2x 230v nodig dus 2x nul. Of de kookplaat moet geschikt zijn voor 400v aansluiting. De nul opdelen mag niet, behalve als het in het apparaat zelf gebeurt. Dit zie je vaak op oven/kookplaatcombinaties die je op een 3f perilex zet(3x f 1x n 1x pe).
 

Jeroen68

  • #3
Thanks!

Qua fornuisgroep: dus verdelen over twee groepen en dan door 1 buis voeren mag? Dat was eigenlijk de reden dat ik dacht dat ik in de problemen kwam. Ik heb twee maal nul, twee maal fase en 1 aarde getrokken. Drie fase aansluiting kan dus idd niet meer.
 

Peter_H

  • #4
Als je een aansluiting hebt van 3x25A zou ik een kookplaat aanschaffen die geschikt is voor 400V en dat zijn de meeste wel. Afzekeren met een krachtgroep van 3x16A die aan een 3 polige ALS hangt, of in plaats hiervan een alamat van 3x16A.
Draden: 3 x fase 1 x nul 1 x aarde. Dus één blauwe draad zou ik aan beide zijden markeren als fase.

Met een kookgroep van 2x16A belast je één fase onnodig veel.
 

Jeroen68

  • #5


Hij is binnen. Heerlijk lullig tekeningetje. Ik heb 3 groepen groepenkast en begrijp ik goed dat ik twee fasen van 3 fase automaat kan gebruiken (380V plaatje)?
 

Peter_H

  • #6
Inderdaad het schema rechtsboven, er zijn daar 2 nuldraden getekend, maar aan één nuldraad heb je ook genoeg.
Ik neem trouwens aan dat je een 3 fasenkast bedoelt i.p.v. een 3 groepenkast.
 

Jeroen68

  • #7
Ja, 3 fasen...

Twee nullen heb ik maar aan elkaar gelaten. Weet niet of ze intern wel doorverbonden zijn.

Maar schokkender: Op klusidee staat het vol met vragen over aansluiting perilex stekkers. Waarom maken de fabrikanten het niet gewoon explicieter? Maar schrok van gebrekkige info toen ik de keukeninstallateur de ikea aansluitdraad zag monteren en snoeihard beweerde dat deze ook op een gewone stekker kon. Aan de draad zat een geplastificeerd papiertje met aan ene kant de bovenste twee plaatjes en aan de andere de onderste twee. Verder geen tekst. Bovenste twee staat de gewone stekker aansluiting. Met AU en UK erbij. 220-240V klinkt behoorlijk herkenbaar. Hoe weet je nou dat daar landen mee bedoelt worden. En hoe weet je dat een UK groep 32A is (US ook trouwens). Zie echt de fout bij fabrikant.

Dank voor de hulp. Door dit forum doet hij het!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu