Led strip of led spot

Hans V

  • #1
Voor de vernieuwde keuken (3 x 4,5 meter) kan ik kiezen tussen aan weerskanten langs de lange zijde 3 (misschien 4) led spotjes, of een lange 4,5 meter led strip.
Brengen led strips genoeg licht op?
 

Andre-001

  • #2
Of de LED-strips voldoende licht geven is een beetje afhankelijk van wat je met licht wil doen, is het sfeerverlichting of werklicht.

En dus wil je warm of koud licht.
 

Hans V

  • #3
De gewone verlichting van de keuken. Noem je dat werklicht? In de vorige opzet twee lampen van 100W op de bekende manier aan het plafond, 2 meter uit elkaar.
Liefst warmwit.
 

Andre-001

  • #4
Werkverlichting is wat je aan heb tijdens je keuken activiteiten dus al het licht dat je nodig heb om veilig te werken en dat is vaak koud licht.

En voor sfeerverlichting gebruik men normaal gesproken warm licht en is bruikbaar als je iets wil pakken of wil voorkomen dat je ergens tegenaan loop.

De keuze van de juiste verlichting is natuurlijk afhankelijk van diverse zaken.
Heb je een bijvoorbeeld donkere of juist lichte keuken, hangen er bovenkastjes.

Mijn persoonlijke ervaring met warm licht LED-strips dat het voor mij werkt.

Ik heb onder mijn kastjes een LED-strip met een lengte van 5 meter gehalveerd en die naast elkaar gemonteerd (parallel aangesloten op een LED-dimmer en dat weer aangesloten op een geschakelde voeding van 12 volt 2 amper) en aan het plafond een 18 watt LED-TL buis.

En twee keer 100W is een boel licht :shock:

Hopelijk heb je hier iets aan.
 

Ledstrip

  • #5
Hoi Hans,

Je hebt tegenwoordig ook ledstrips met een hoge lichtopbrengst (die hebben 120 leds p/m). Het is belangrijk dat je dan het aantal lumen per meter vergelijkt.

Daarnaast heb je zoals hierboven aangegeven ook koud en helder wit. Er zijn zelfs ook led strips die beide kleuren wit ondersteunen (dual White). Voordeel van led strips is dat je ze met een wandpaneel, afstandsbediening of bijvoorbeeld te telefoon kunt bedienen.

Wat veel mensen nog niet weten is dat je ook dergelijke lichtbronnen hebt die rechtstreeks in je GU10 inbouwfitting passen, die zijn ook op dezelfde manier te bedienen.

Je afweging zal meer te maken gaan hebben met smaak en hoeveel lichtspreiding je wilt en waar dat je wilt dat het licht vandaan komt (i.v.m. schaduw).

bericht aangepast - mod
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Die verlichting zal na 3 jaar vast wel geplaatst zijn hoor!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu