Led lamp blijft zachtjes gloeien

Dott

  • #1
Guru's, ik heb een klein probleempje:

We hebben een lamp in de slaapkamer waarin led lampen zitten. Dit zijn niet dimbare. Als ik de schakelaar uit zet blijven de lampjes nog zwakjes branden.

Ik heb al het een en ander gelezen over lek stroom maar hoe kan dit bij een schakelaar?

Het betreft wel een hotel schakeling.
De draden in het kroonsteentje vd lamp heb ik al omgedraaid zonder effect.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Het is geen lekstroom, maar een (capacitieve) overdracht van de ene (stroomvoerende) draad op de andere.

Door de buizen lopen draden, zowel de fasedraad (waar altijd spanning op staat) als de schakeldraad (die van de schakelaar naar de lamp gaat). Doordat de draden in de buizen langs elkaar lopen vangt de schakeldraad de spanning van de andere draad op.

Bij een ouderwetse lamp had dat geen gevolgen, want die heeft een vrij lage weerstand, waardoor er vrijwel niets overblijft van die overgedragen spanning.

Een ledlamp heeft een in verhouding lage spanning nodig met een heel lage stroom om al te 'gloeien'. Daar kun je niet echt veel aan doen. Er schijnt wel een soort 'compensator' te bestaan, die ervoor zorgt dat de LED uit gaat. Daar kun je hier iets over lezen. Daar was het weliswaar niet zo'n succes maar dat kwam doordat de lamp ook nog eens op een dimmer zat aangesloten. Met een gewone schakelaar werkte het prima.

In elk geval is het, behalve dat het zwakke licht in een slaapkamer storend kan zijn, verder niet ernstig: het zwakke gloeien van de lamp gebruikt geen enkele extra stroom en de lamp heeft er ook geen kortere levensduur door. Dus als je er geen last van hebt dan heb je vanaf nu een gratis 'nachtlampje'... :wink:
 

Dott

  • #4
Heren, enorm bedankt voor jullie (snelle) antwoorden. Ik had al het een gelezen op het forum maar dit is enorm verhelderend.

Ik ga ermee aan de slag!
 

Birdy

  • #5
Aanvulling hierop

ik had ook dit probleem maar bij mij bleek er 230v op de blauwe (nul) draad te staan die permanent aan de lamp zit. de fase en nul waren in de meterkast verwisseld, toen ik deze omdraaide was het gloeien weg.
 

Blauwbloes

  • #6
Je kan dat oplossen:

1) Enkelpolige schakeling-> dubbelpolige schakeling
2) Wissel, kruisschakeling -> Moeilijk tenzij je de wisseldraden kan scheiden.
3) Als dit niet kan:
- Vervangen door dimbare Led-lampen. Deze vereisen een veel hogere minimum energie
- Bij meerdere lampen, kan je een LED-lamp vervangen door gloeilamp. Uiteraard is dit minder efficiënt
- Een kleine reactieve belasting (condensator van een 100-500nF 230VAC parallel met de lamp
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Het is wel een topic van ruim een jaar geleden waarop gereageerd wordt... :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu