Lawaai Fläkt minifan

Gatsc

  • #1
Mijn Fläkt minifan ventilator maakt sinds gisteren een behoorlijk lawaai.
Kan het zijn dat er koolborsteltjes moeten worden vervangen?

Zo ja: kan ik daar gemakkelijk bij? (ben niet zo'n klusser: 2 linkerhanden)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zo'n ventilator heeft, voorzover mij bekend, geen koolborstels.

Er is al een paar keer wat beschreven over dit merk ventilatie.
Gebruik daarvoor de zoekfunctie van het forum met het woord "minifan".
 

Gatsc

  • #3
Dank je wel voor je reactie. :) Ik had al gezocht maar kon niet echt een passend antwoord vinden voor mijn probleem.:cry:

Het geluid komt namelijk van de motor zelf: plotseling kwam er een hard 'gierend' geluid uit de Minifan. Alsof er iets in het apparaat schuurt. Ik ben bang dat de lagers stuk zijn.

Ik had al wel ergens gelezen dat er vervangende motortjes in de handel verkrijgbaar zijn. Kan iemand dat bevestigen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Hebt u de fan gecontroleerd op rommel, er kan iets tussen de fanbladen zitten.
 

Ronald42

  • #5
Maak eerst de box eens open: 2 schroeven losdraaien aan de zijkant en daarna het deksel afnemen. Uiteraard zonder dat de stekker in het contact zit.

Nu de 4 kruiskop schroeven in de hoeken van de motorplaat los maken. Neem de motorplaat voorzichtig uit. Met een schroevendraaier o.i.d. kunt u voorzichtig het vuil van de waaiers afsteken.

Doe het zorgvuldig en overal: als u een stukje vergeet gaat de motor in onbalans draaien en dat maakt nog veel meer lawaai. Houd een stofzuiger bij de hand, dat is geen overbodige luxe en u kunt hiermee gelijk de box schoon zuigen.

Waaiers schoon? Box schoon? Alles terug schroeven zoals het was, kruisje slaan, en de stekker weer in het stopcontact steken. Is het lawaai weg dan hebt U geluk, zo niet dan moet u op zoek naar een nieuwe motor.

Suc6
 

Gatsc

  • #6
Morgenmiddag zal ik 'm openschroeven. Ik hoop dat 't lukt.
Ik laat 't wel even weten wat m'n bevindingen zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu