Lasdoos met teveel kabels

Consumentje

  • #1
Hallo,

Vandaag dacht ik even een wandlamp te plaatsen. Ik dacht het zo voor elkaar te hebben, maar na het plaatje voor de lasdoos te hebben losgeschroefd kwam ik meer kabels tegen dan verwacht. Niet 1 blauwe, 1 bruine en 1 groengele, maar 4 of 5 van elk. En ze komen vanuit drie punten de lasdoos binnen. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken?


Bij voorbaat dank
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Aan de vraagstelling te zien hebt u weinig kennis van en ervaring met elektra. Denk voor uw eigen veiligheid na of u dit zelf wilt doen.
Om toch een antwoord te geven:
Als de wandlamp een eigen schakelaar heeft, moet die wandlamp aan blauw, bruin en eventueel geel/groen worden aangesloten. Dus zorgen voor grotere lasdoppen, waar nog meer draden (b.v. 6) van dezelfde kleur in kunnen, huidige doppen eraf draaien en weggooien, kleur bij kleur in nieuwe lasdoppen, plus een klein stukje draad van de juiste kleur naar de wandlamp.
Als de wandlamp geen eigen schakelaar heeft, moet ergens een schakelaar komen. Deze moet aan de ene kant aan bruin. De andere kant van de schakelaar moet met een zwarte draad naar de lamp. Blauw en eventueel geel/groen moeten buiten de schakelaar om naar de (grotere) lasdoppen.
Alles zo monteren dat je, net als nu, geen koper ziet als de boel open ligt. Als de boel is dichtgeschroefd, mag je ook niet meer bij de draden en lasdoppen kunnen komen. Dat is dubbele isolatie.
Lees ook de sticky's over electra.
 

Consumentje

  • #3
Schakelaar is aanwezig, maar ik denk dat ik het toch maar ga uitbesteden.
Dank voor de info.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu