Lamp met Amerikaanse stekker van 110 volt naar 230 volt?

Marthy225

  • #1
Ik heb een lamp gekocht op Cuba. 110 volt en een Cubaanse (is Amerikaanse) stekker. De gloeilamp die in de fitting zit is een spaarlamp waarop staat 110 Volt + 60 hrz.

In deze fitting passen ook de Nederlandse gloeilampen (grote fitting). Kan ik aan het snoer van deze lamp gewoon een Nederlandse stekker monteren en er een Nederlandse gloeilamp in draaien? Doet de lamp het dan of is dat te simpel gedacht?

Alvast dank voor het antwoord.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zou er een nieuwe fitting volgens 'onze' normen in zetten. En een nieuw snoer gaat dan in één moeite door...

Probleem kan namelijk zijn dat de isolatieafstanden niet voldoende zijn voor 230 V gebruik. Temeer daar ik de kwaliteit van elektrische apparatuur uit dergelijke landen niet heel hoog inschat. Maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen.

Is het eventueel een metalen lamp? Dan moet ie ook nog geaard worden. Dus 3-aderig snoer nodig.
 

Marthy225

  • #3
Het is een koperen tafellamp in de vorm van een theepot (kunst), met een glazen deksel er bovenop. Met de hand gemaakt.

Hierbij fotootjes.
van lamp
fitting
spaarlamp


Een nieuw snoer zou ik wel kunnen aanbrengen, fittingen heb ik minder verstand van. Wat voor een zou ik daar in kunnen krijgen??

 

Marthy225

  • #4
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Mijn persoonlijke mening:

Dat ding is zo onveilig als het maar kan. Niet gebruiken in combinatie met 230 Volt! Is ongeaard terwijl het geaard moet zijn en de rand van de fitting staat altijd onder spanning. Bovendien voldoet die fitting (voorzover ik kan zien) in het geheel niet aan de hier geldige eisen. Ik heb ook mijn twijfels aan de methode van isolatie aan de onderkant van het armatuur.

Daar kun je zelf geen (fatsoenlijke) 230 V fitting in aanbrengen, tenzij je op dat gebied heel handig bent.

Alternatief dat ik zo kan bedenken: Laagspannings LEDlamp met bijbehorende trafo. De lamp ervan zou je er gewoon los in kunnen leggen. Wel opletten dat het blik de kabel niet kan doorsnijden.

Of er gewoon een waxinelichtje in plaatsen... :wink:

Zo'n spaarlamp is zonder meer al veel te sterk voor zoiets.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Het is wel een grappig ding. Ik zou de fitting (en het snoer) inderdaad vervangen. En vervolgens de metalen pot aarden.

Let op bij dat soort snoerschakelaartjes dat ze CE gekeurd zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu