Laminaat-uitdaging: aanklikken op liggend laminaat

Shevhenco

  • #1
Beste mensen,

In een ander topic had ik het al aangekondigd, en ik heb mezelf ook al behoorlijk geïnformeerd via dit forum en andere websites, maar ik wil mijn geval hier toch nog even ter discussie stellen..

Door een lekkage heb ik het laminaat in een deel van de kamer moeten verwijderen. Op het onderstaande plaatje gaat het om het deel in de voorkamer (waar de blauwe plas ligt).



In de gehele ruimte op bovenstaande afbeelding is het laminaat aan één stuk gelegd. Om het laminaat er dus op de handleiding-manier erin te krijgen, moet ik dus in de rest van de ruimte het laminaat eruit halen. Dit is echter enorm veel werk, temeer omdat het laminaat aan de zijkant onder plinten ziet die met een tacker zijn vastgezet aan de muur. Om het laminaat er dus goed uit te krijgen, moet ik de plinten eraf slopen en de muur beschadigen. Daar heb ik geen zin in.

Ik zoek dus een manier waarop ik het laminaat dat er nog ligt kan laten liggen, en het laminaat in de voorkamer erop kan aansluiten. Voor alle duidelijkheid; het gaat om kliklaminaat.

Hieronder nog een foto van de plaats tot waar ik het laminaat eruit heb gehaald:




Ik overweeg verschillende opties:

- Laminaat op elkaar aansluiten door opstaande randjes van het kliksysteem eraf te snijden en de verbindingen met houtlijm te verlijmen.

- Overgangsprofiel aanbrengen ter hoogte van de schuifduur (zie zwarte lijn op foto).

- Proberen met heel veel geduld en passen en wrikken het laminaat toch in elkaar te krijgen.

---------------

Ik zou graag horen wat onze laminaat experts hierover denken? Wat is de minst slechte oplossing (ik weet dat compleet opnieuw beginnen het beste is, maar dat is geen optie.

Hoor graag van jullie.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik heb met parket leggen 3 jaar terug in eenzelfde situatie gezeten. Door een aanbouwtje kwam er 20m2 vloer bij achter een toog.

Ik heb toen met heel veel geduld het parket in de oude vloer geschoven. Ga hierbij voorzichtig te werk en denk er aan: liever 2 x zachtjes slaan met de hamer dan 1 x hard. Houd mes en groef perfect schoon (stofzuiger). Vooral aan het einde, als de kopse kant vast moet klikken. Zodra hier een vuiltje, splintertje o.i.d. Tussen komt ben je gezien.

Andere optie is om het bestaande laminaat vanuit het midden omhoog te trekken, zodat er 1 zijkant onder de plint vandaan komt. Deze zijkant helemaal weghalen (wel nummeren, want alles is al op maat gezaagd) en opnieuw leggen, dit keer met het nieuw te leggen stuk vloer er bij.

De laatste en meest simpele en snelste manier is de overgang recht afzagen en met een dilatatievoeg werken. Koppelplintje er over en klaar.

Ik zelf heb dit niet gedaan, aangezien ik daar niet tegen kan: nergens in de vloer heb je overgangsplinten, alleen daar en dat valt altijd op.
 

Shevhenco

  • #3
Dank voor je antwoord. Hoe kan ik het laminaat vanuit het midden omhoog trekken? Met een zuignap ofzo?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Hebt u het nieuwe laminaat al naast het bestaande gelegd om de kleur en tekening te vergelijken ?
Als de kleur en tekening niet overeenkomt zal dat altijd duidelijk zichtbaar blijven, een strip tussen de twee ruimtes zou dan een oplossing kunnen zijn, dan valt het eventuele kleurverschil en verschil in de tekening niet zo op.
 

Shevhenco

  • #5
Hallo allemaal,

Het is me gelukt om de het nieuwe laminaat heel voorzichtig tussen het bestaande laminaat te tikken. Bij twee rijen heb ik van de kopse kanten het opstaande randje van het kliksysteem afgesneden en sterke houtlijm tussen gedaan. Ook heb ik het laminaat onder de plinten gekregen door het eerst aan een kant tegen de muur te leggen, en daarna met rubberen schoenen de andere kant op de 'schoppen', zodat het laminaat aan de andere kant onder de plint terecht kwam.

Het ziet er allemaal als nieuw uit. Ben erg blij met het resultaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu