Lagers vervangen van een Bauknecht WAD 6550

Whirlpoolsucks`

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb hier een tijdje zitten kijken om informatie in te winnen voor het probleem dat ik met mijn wasmachine had/heb: verotte trommellagers.

De machine begon het bekende grommende geluid te maken en na rijp beraad heb ik besloten de machine dan maar uit elkaar te halen.

Trots als ik was dat ik de lagers en de simmering had vervangen liep de machine ook gewoon weer. Echter het achterste lager (dit is een machine zonder lagerkruis en een plastic buitenkuip) had ongewoon veel speling in het stalen lagerhuis dat in de achterkuip zit geperst.

Speling was zeker een halve mm terwijl dit normaal een perspassing is. Het klapperde dan ook vrolijk heen en weer tijdens centrifugeren.

Dus machine weer uit elkaar, kuip uit elkaar en op een of andere wijze het lager fixeren. Uiteindelijk met een centerpons heel veel putjes in de wand van het lagerhuis geslagen en lager met een in loctite doordrenkte doek ertussen ingeslagen. Overigens weet ik best dat ik beter een andere kan kopen (na vele goedbedoelde adviezen) want het tweede probleem is de passing van de simerring op de messing bus die op de trommelas zit. Zie foto:




Als ik het goed begrepen heb zorgen de loopsporen die je kunt zien er voor dat de simmering nooit meer volledig zal afdichten op de trommelas.

Is dit correct?

Ik heb geprobeerd wat siliconenachtige kit op de messing bus te smeren opdat de groefjes een beetje opgevuld zijn.

Alles weer gemonteerd, machine laten draaien en ja hoor; na centrifugeren druppels water zichtbaar aan de onderkant van het lagerhuis (zit een soort opening ter hoogte van het voorste lager?)

Dit was na een proefwas met toerental verlaagd naar 1000 ipv 1200 toeren en snelwas ipv normaal prgogramma.

Echter na nog een was met toerental 800 zag ik geen lekkage meer. Ik hoop dat hij het nog een tijd blijft doen (hij wast verder perfect) want ik heb toch 50 euro aan 2 skf lagers en een simmering uitgegeven.

Mijn vriendin en ik hebben ons er al op ingesteld dat hij het doet zo lang hij het doet en als dat lang genoeg is kunnen we sparen voor een nieuwe.

Een witgoedmonteur verklaarde me al voor gek dat ik er aan begon. Eigenlijk altijd achterkuip en trommel met as vervangen zei hij (plusminus 400 euro)

Wat denken jullie?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik vind dat de witgoedmonteur gelijk heeft.

Geniet van de machine zolang hij het nog doet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu