Lager Lavamat 64840

-AlexR-

  • #1
De laatste weken komt er een flink hard gierend geluid uit de wasmachine tijdens het centrifugeren. Dat lijken mij dus de lagers.

Ik heb inmiddels wel door wat ik nodig heb: Lager en Simmering met smeersetje
http://procornerpdf.electrolux.com/static/Pictures/Views/P0914/3043823.PDF
255 + 130X

Een goedkoper adresje dan EAG zelf vinden lukt ook nog wel.

Ik ben redelijk technisch aangelegd en draai mijn hand niet om voor een klus. Maar ik lees hier allerlei verhalen over complete demontage van halve wasmachines, trommels e.d. Ik hoop dat dit dan gaat om oudere modellen en niet om onze machine van 3 jaar oud... Als ik de tekening bekijk moet het niet zo moeilijk zijn.

Wat kan ik van EAG onderhoud verwachten qua kosten (2 jaar oude machine) en is de reparatie noodzakelijk? Wordt het van kwaad tot erger als het lager niet (snel?) wordt vervangen?

Groet,

Alex
 

Filimatt

  • #2
Nogal vroeg om nu al lager problemen te hebben

Normaal komt electrolux met een tussenkomst voor zo'n herstelling,ik zou het niet zelf doen.

Je kan gerust eens naar de consumenten dienst eens bellen of naar de winkel gaan waar je het toestel aangekocht hebt .


M.v.g. Filip
 

-AlexR-

  • #3
Je hebt gelijk. Ik kwam er net achter dat de machine nog maar 2 jaar oud is (ik had 3 jaar in mijn hoofd). Ik ben nu bezig om via AEG woensdag al een monteur te laten komen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

(Mijn vrouw blijkt al een half jaar geen kookwas meer te hebben gedaan.)
 

-AlexR-

  • #4
Monteur van Electrolux is langs geweest. Deze kan je afroepen vis de website van AEG. (Doen ook AEG en Zanussi)

Toen hij zachtjes de trommel draaide met de hand hoorde hij al dat het lager stuk was. Hij had niet de trommel in de auto, dus kwam een andere keer terug. Dat was vandaag en hij is net weg. We hebben geluk dat dit binnen de standaard 2 jaar garantietermijn gebeurde (deze loopt 22 april af(!)), want daardoor was de rekening 0,0; ook geen onderzoek / voorrijkosten.

De complete trommel met kuip is vervangen. Het snaarwiel is wel overgezet. Ook zijn meteen de schokdempers vervangen. Bij Electrolux vervangen ze nooit los het lager, omdat dat veel te lang duurt (arbeidsloon weegt niet op tegen een nieuwe trommel / kuip) en ook riskant is; omdat soms het lager vastgeroest zit op de as en alleen wrikken en rammen dan helpt waarbij de as beschadigd of krom kan raken en dan ben je verder van huis. Ook kan het lager met temperatuurverschil gemonteerd zijn (heet uitgezet lager op een koude kleinere as) en dan krijg je deze er nooit zonder schade af.

Het oude lager lekte (gelukkig) nog niet maar dat had elk moment kunnen gebeuren met roestvlekken in de was tot gevolg en erger...

Op de vervangen onderdelen zit een jaar garantie. Al met al raadde hij af om zelf er aan te prutsen, behalve als je geen garantie meer hebt en de verder nog prima machine anders zou zijn afgeschreven. In de meeste gevallen en met twee rechter handen ben je dan nog bijna een hele dag bezig.

Ook zijn we in de gelegenheid gesteld om 3 jaar garantie bij te kopen voor 50 euro per apparaat.

Zijn advies was om één keer in de maand het beddegoed te doen op de maximale temperatuur. Hierdoor zou het lager wat beter gesmeerd blijven en de simmering niet uitdrogen.

Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Dat is goede service, zo hoort het.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu