Kruipruimte waterdicht maken (opkomend rioolwater)

Robbel

  • #1
Hallo,

Onder mijn huis loopt een parallelriool, gres 200mm.
Op dit riool zijn ca. 20 woningen aangesloten en mijn woning bevindt zich als enerlaatste, op het laagste punt.
Het riool ligt op ca. 1.5m diep vanaf de vloer van de kruipruimte.
De buis is al ca. 80 jaar oud en verstopt om de 2 jaar.
Om van verstoppingen verlost te zijn heb ik verleden jaar een nieuw riool gelegd, aangesloten op een nieuwe aansluiting van de gemeente aan de voorzijde van mijn huis.
Afgelopen week bleek het oude parallelriool weer verstopt.
Het oude stelsel had zich zover opgevuld met water, dat er ca. 30cm water in mijn kruipkelder stond. Het water had zich een weg gezocht door de grond, naar boven toe. Er ligt geen betonnen vloer in dat deel van de kruipruimte.

De verstopping is inmiddels verholpen en nu wil ik mijn kruipruimte waterdicht maken door 30cm grond uit te graven en er beton in te storten.
Indien er zich weer een verstopping zou voordoen, dan kan het niveau in het stelsel tot ca. 1 meter boven de vloer van de kruipruimte steigen.
Er komt dus maximaal 0.1bar waterdruk op de betonvloer te staan.
Ik denk echter dat het nooit zo hoog zal komen, want mijn buren hebben dan al lang natte billen bij het naar de wc gaan.... :shock:

Hoe kan ik de vloer het beste maken, met welke beton en waar dien ik rekening mee te houden, om het goed lekdicht te krijgen en houden?
Alle tips zijn welkom!!!!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat krijg je nooit waterdicht. Bovendien heb ik het gevoel dat je de opwaartse kracht van het water onderschat.

De lekkage moet gewoon verholpen worden!
 

Robbel

  • #3
De lekkage verhelpen is een moeilijk verhaal.
De leiding is einde levensduur, een nieuwe aansluiting ligt aan de andere zijde van de woning klaar.
Er zijn een 16 tal bewoners die het niet zien zitten een nieuw riool te leggen en laten het voor wat het is.
Ik ga nu via de verzekering / gemeente kijken dan of het juridisch mogelijk is de oude leiding af te laten sluiten binnen een bepaalde termijn.

Een betonnen vloertje, met een opening voor opkomend water, is dat wat?
In die opening zou ik dan een dompelpomp kunnen monteren.
Indien de pomp ingeschakeld zou ik de buren kunnen waarschuwen.

Wat betreft mijn fundering, loop ik een risico op verzakkingen als dit zo door blijft gaan?
 

Ralph

  • #4
Je moet het lot een handje helpen. Graaf die buis op en sla hem in elkaar en gooi de grond weer dicht. Nu moét iedereen wel een nieuwe aansluiting maken.
 

Robbel

  • #5
Klopt, ook aan gedacht, maar helaas zit ik niet zo in elkaar.
Tevens heb ik dan geen leven meer in deze buurt, dus dat is helaas niet de oplossing.
 

Ralph

  • #6
Nouja, houd er dan rekening mee dat als er water in jou kruipie kan komen van daar, dat zand uit jou kruipie in die pijp kan weg spoelen. Dus ja, jou fundament is in potentieel ernstig gevaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu