Kruipruimte bijna het hele jaar water

Remco de prutser

  • #1
Hoi,

Onder mijn huis in de kruipruimte staat bijna het hele jaar water. Op dit moment staat het van muur tot muur helemaal blank. M'n afvoeren, leidingen etc beginnen er al aardig aangetast uit te zien. Om dit tegen te gaan wil ik mijn kruipruimte gaan (laten) isoleren met isolatie schelpen. Ik heb begrepen dat dit naast warmte isolatie ook goed is tegen het vocht.

Echter is er nog een bijkomend probleem.
Mijn kruipruimte is in twee delen. Over de lengte van het huis loopt een muur. Deze muur loopt door in de kruipruimte. In de kruipruimte zie je 3 lagen baksteen en daaronder beton.

Ik wil het bereikbare deel, waar alle leidingen e.d. lopen iets gaan ophogen zodat ik droog bij leidingen en afvoer kan. Ik vraag me af hoe ik dit het handigste kan doen, met zand of grind ? of iets anders ? ( ik moest laatst ergens bij en heb een uur op handen en knieen in het koude water gezeten, alleen m'n rug was nog droog. Niet fijn.)

Vervolgens moet de bodem bedekt worden met een laag isolatieschelpen. Om dit te kunnen aanbrengen moet er toegang zijn tot de kruipruimte achter de muur. Dit is tweederde van het oppervlak. Ik vraag me af of ik zomaar wat bakstenen kan weghalen en een doorgang kan maken of dat dat het risico met zich meebrengt dat er dingen gaan verzakken ?

Wat het grondwater betreft heb ik contact opgenomen met de gemeente. Die hebben de afgelopen jaren vanalles gedaan om de drainage te verbeteren en geven te weten dat ze daar de komende jaren verder geen actie meer op gaan ondernemen. Als ik Zlef drainage in de kruipruimte ga aanbrengen ben ik bang dat al het water naar mij toe gaat stromen, het hele huizenblok heeft namelijk hetzelfde probleem.

Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of ideeën over hebben, hoor ik dat graag.

B.v.d.,
Remco.




 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik heb dezelde situatie. Alleen dat aangetast zijn, ik zou niet weten waar ik me zorgen over zou moeten maken. Het frame en het luik van de kruipruimte zijn na een jaar of 35 vernieuwd dus dat kan er weer tegen.
Als ik er veel werk in die ruimte is leen ik een dompelpomp. Een gat of laag punt voor die pomp ligt er al.
Voor de rest ben ik benieuwd wat hier uitkomt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
De schelpen voorkomen niet dat het grondwater omhoog komt, het kan wel de luchtvochtigheid terug dringen, of u daar veel mee op schiet is de vraag.
Ik zou met de buren in overleg gaan om een drainage te realiseren waar iedereen voordeel bij heeft, dus bij alle woningen hetzelfde principe toepassen.
 

Tiho

  • #4
Hier idem dito. Zo te zien is het bij jou zand ik had bagger :mrgreen:

Voor de isolatie moeten de schelpen eigenlijk 30 cm boven het water staan. Ik vraag me af of het nu op zijn hoogst is, ik zie hoger ook verkleuring op de muur?

Ik heb als 'voordeel' dat alles hier erg zakt en dus zo onder mijn funderingsbalk door kan.

De schelpen sluiten iig wel het vocht af dus dat lijkt me in het kader van gezondere lucht zeker goed te zijn. Het is bij ons een stuk droger in huis geworden.

Het ophogen zou ik niet met zand of grind doen, dat kan in een gang met de schelpen mee.

Heb je geen last van muggen? Dat is bij mij de hoofreden geweest om het vol te laten spuiten.
 

Remco de prutser

  • #5
Bedankt voor de reacties. De isolatie schelpen die ik bedoelde zijn van EPS (piepschuim) en die drijven. DUs als het water omhoog komt, behoud het zijn werking. Fabrikant beweert dat als het een jaar op water drijft, alleen de onderste centimeter nat wordt. De luchtvochtigheid zou door deze dingen in de kruipruimte 20% lager worden dan zonder, zelfs als er water onder staat.

Als je in de kruipruimte moet, dan je de schelpjes even opzij duwen en achteraf weer egaal leggen, verder kan je gewoon overal bij. Het irritante bij mij is alleen dat je door een bak water moet kruipen en da's niet zo lekker. Volgend jaar ga ik m'n badkamer verbouwen en dan moet ik er ook weer onder om de afvoeren aan te sluiten e.d.

Van muggen heb ik weinig last, wel van optrekkend vocht/koude vloer. Mijn vloer is een tegelvloer en voelt altijd erg koud aan. Ik zou eigenlijk graag laminaat willen leggen, maar bij sommige van mijn buren trekt het krom door het vocht.

Misschien moet ik toch maar eens met de buren gaan bespreken of drainage een optie is.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik woon onder het NAP geen idee waar jij zit. Zou het zin hebben te draineren als je in een polder woont. Het peil van het grondwater zie ik al naar gelang het seizoen in hoogte veranderen.
 

Tiho

  • #7
Gewone schelpen kun je ook aan de kant duwen. Lees er eens wat over, weet niet of er nu veel prijverschil in zit. Ik heb het idee dat die piepschuimdingen een grote troep wordt als je er een paar keer door gaat.
 

Remco de prutser

  • #8
Ik woon in De Meern. De exacte oorzaak van al het water weet ik niet want ik ben geen deskundige. Wel weet ik dat we hier kleigrond hebben waardoor het water moeilijker weg kan als het regent. Als het een lange tijd niet regent word de kruipruimte droger, als het een paar keer geregent heeft staat er meteen een laag water. Dit is bij mijn buren ook zo. IN het najaar en in de winter staat er altijd water, in de zomer is het er soms wat droger. Ik heb nu een vraag uitstaan bij de gemeente hierover.

Gewone schelpen zijn iets duurder dan EPS isloatieschelpen. Het nadeel van gewone schelpen is echter dat ze niet drijven en dus bij mij (voor een groot deel) onder water komen te liggen. Dan is het effect van vochtbestrijding en warmte isolatie weg.
Daar komt bij dat een groot deel van mijn kruipruimte niet goed toegangkelijk is. Dan kunnen ze er geen gewone schelpen in krijgen. EPS kunnen ze er desnoods van buitenaf via een gat door de muur in blazen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu