Krakende osb vloer

Iceskater77

  • #1
Ik heb op de begane grond alle vloerplanken verwijderd, van bovenaf geïsoleerd en toen met OSB platen (2440x600x18 mm met mes/groef) alles weer dicht geplaat.

Nu kraakt de vloer behoorlijk. Vooral op de mes/groefverbinding waar niet ondersteund door een balk. Ik las tips over talkpoeder e.d. maar dat wil eigenlijk een constructieve oplossing.

Ik denk erover om er nog een keer haaks overheen te platen. Ik wil zo min mogelijk op dikken en zo veel mogelijk versterking. Ik dacht aan 10 mm underlayment en deze lijmen en schroeven op de osb platen.

Zou dit afdoende zijn. Of is er een sterkere oplossing die nog dunner is? Uiteraard mag het budgetair ook nog een beetje te doen zijn.

Eind afwerking wordt 8 mm laminaat. Dit zal ook wel wat druk verdelen. Twijfel of die groene zachtboard platen plus laminaat ook niet voldoende zouden zijn.

Iemand tips?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Geen wonder dat de naden kraken, een naad moet op de balken liggen.

10 mm osb heeft geen constructieve werking, daar is het veel te dun voor.
Een laag underlayment van 18 mm dik dwars op de osb platen zou kunnen helpen maar het beste is de osb platen eruit te halen en op maat te zagen zodat de naden op de balken komen te liggen.

Bij meer dan 60 cm h.o.h. tussen de balken zou ik er een balk tussen leggen voor meer stijfheid in de vloerconstructie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu