Krachtstroom stopcontact aansluiten

Ben Schoon

  • #1
Ik heb een nieuwe meterkast met krachtstroomgroep. Nu wil ik deze gaan gebruiken en een krachtstroomstopcontact aanleggen. Hoe moet ik dit doen en waar moet ik op letten? Ik heb al een nieuw vijfpolig stopcontact.
 

Lichtpunt

  • #2
Als je een groepenkast met een krachtstoomgroep hebt, betekent dat je dus een 3fasen voeding hebt,
deze noemen we L1, L2 en L3
Belangrijk is de volgorde waarin deze zijn aangesloten op de HS
L1 op L1, L2 op L2, L3 op L3 en Nul op N
In deze volgorde moeten ze dan ook worden aangesloten op de ook als zodanig gemerkte polen van de contactdoos.
In de meest voorkomende gevallen zul je dan een zgn. rechtsdraaiend veld hebben.
Dit dien je eigenlijk te controleren met een draaiveldmeter op een daarvoor geschikte duspol met fase aanduiding.
Heb je deze niet dan zal je de motor aan moeten sluiten, loopt deze niet of verkeerd om of achteruit dan kun je in de contactdoos de draden op de polen L2 en L3 met elkaar omwisselen.
Wat wel heel belangrijk is als deze contactdoos 16A en voor buitengebruik is, dat deze groep wordt beveiligd door een aardlekschakelaar van 30mA.
 

Ben Schoon

  • #3
Aardlekschakelaar zal ik nakijken.
Kan ik gewone stroomdraad gebruiken van 2,5 mm of is dikkere draad verstandig?
En zijn er verloopstukken om een oude, zwarte platte krachtstroomstekker op een vijfpolen contactdoos te kunnen zetten, of moet ik dan een vijfpolenstekker op de kabel monteren?
 

Lichtpunt

  • #4
Als er een 16A automaat is voorzien en een 16A contactdoos dan kun je met een 5x2,5mm2 kabel uit de voeten.
Er zijn geen verloopstukken voor de oude platte hazemeyer stekers naar de 5polige ceeform contactdozen.
Je zult dus een nieuwe 5 polige contactstop moeten monteren.
 

Ben Schoon

  • #5
Ik heb nu geen hazemeyer stekker bij de hand, zijn de verschillende fasen hierop altijd aangegeven zodat ik ze in de goede volgorde kan overzetten?
 

Lichtpunt

  • #6
Ook op deze stekers waren de fasen aangegeven, maar als je de steker met de pennen van je af gericht houd met de aarde onder, dan kun je rustig zeggen dat ze in volgorde overgezet kunnen worden.
 

Ben Schoon

  • #7
Heb ik gedaan en het was in een keer goed. Machine draait als een zonnetje. Bedankt voor de adviezen!
 

Lichtpunt

  • #8
Koeken kun je uploaden naar klusidee!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu