Kozijnen lek

Mcmir

  • #1
Goedenavond,

het regent vanavond heel erg hard en helaas komen nu allerlei nare dingen van ons nieuwe huis boven water.
Volgens mij zijn de raamkozijnen lek.

Er is dubbel glas en nu is het aan de onderkant van het glas nat. Er ligt dus eigenlijk water op de overgang van het raam en het hout. Kan ik dit eenvoudig oplossen door de kozijnen aan de buitenkant opnieuw te verven of zelfs te kitten? Het houtwerk is nl. nog helemaal goed.

Graag jullie advies en weer vast bedankt!
 

Pepjo

  • #2
Is het geen condensvocht ?

Is het huis nieuw als in nieuwbouw ?
 

Mcmir

  • #3
Sorry, beetje onduidelijk geweest, het huis is nieuw voor ons maar is uit 1900. De ramen zullen ongeveer 15 jaar oud zijn.

Het is geen condensvocht want de ramen zijn verder helemaal droog. Het is echt het randje van het kozijn dat helemaal drijfnat is. Ik had wel al eerder bruine vlekken op die randjes gezien maar dacht dat het inderdaad condensvocht was. Nu het zo hard regent is duidelijk dat het echt van buiten komt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Graag een foto, maakt het wat duidelijker.
 

Mcmir

  • #5
Hierbij een foto (excuses voor de slechte kwaliteit). Het raam is aan de binnenkant beplakt met folie. Maar dat maakt niet uit want ik heb het probleem ook bij onbeplakte ramen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Een foto van het kitwerk aan de buitenkant is misschien ook wel handig :wink: .
 

renehi

  • #7
M.i. ligt het hoogstwaarschijnlijk aan schilder/kitwerk buiten. Kitten hebben niet het eeuwige leven (10 á 20 jaar) Je kunt als noodoplossing de aansluiting kozijn / raam a/d onderkant buiten beplakken met goede ducktape. Hierdoor stroomt ieder geval geen water meer naar binnen en kun je begin volgend jaar rustig bekijken wat de schade is.. Ik zelf vermoed toch wel wat rotterij in het kozijn, gezien de bruine water. Het verwijderen van de glaslatten buiten en opnieuw (glas)kitten moet sowieso gebeuren.
 

Mcmir

  • #8
Bijgaand de foto van de buitenkant. Die grijze vegen lijken een soort verf. De kozijnen zijn volgens mij nog goed (kan er niet mijn nagel doorheen).
 

renehi

  • #9
Jammer dat ik niet inkan zoooomen. Maar grijze lijkt mij kit, eveneens lijkt mij de kitrand ook niet meer toppie. Voor de rest ziet de kozijn er wel oke uit, maar dat is moeilijk van afstand te bepalen. Misschien heb je mazzel en is er niks verrot.
Maar ik zou zorgen dat het water niet meer bij de kozijn naar binnenloopt. Dus buiten a/d onderkant en eventueel aan de zijkanten ff ducktapen. Voor aanbrengen even kozijn ontvetten met ammonia sopje. Zodoende kun je volgend jaar maart/april bij de 1e warme lentedagen in rust alles bekijken en goed in de verf zetten.
 

Mcmir

  • #10
Hartstikke bedankt Rhangyi, ga ik morgen gelijk doen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu