Kozijn profieltype tussen deur en raam

Brailroad

  • #1
Ik ben een bestellijst aan het maken voor kozijn profielen.
Hierbij loop ik tegen een probleem aan met welk type profiel te kiezen voor 1 vertikale verbinding D3/R1 (tussen deur en raam).
Deur draait naar binnen en ramen zijn vast gemonteerd.
a) Ik zou 2x een A profiel kunnen nemen (omgekeerd tegen elkaar aan gemonteerd (binnendraaiende deur, glas vanaf buitenzijde gemonteerd) maar dit wordt vrij massief.
B) Een B profiel en de ramen van binnenuit monteren. Maar dan moet het profiel tegen de muur of opgevuld worden of uitgefreesd.

Kan dit optisch netter opgelost worden, en hoe zou iemand met meer ervaring dit oplossen.
 

Rob smeets

  • #2
Ik zou als ik dit kozijn met jouw profielen zou moeten maken ervoor kiezen om alle sponningen aan de binnenzijde te houden en voor de kozijnstijl D3/R1 een B profiel nemen en het gedeelte van de borstwering aanlijmen tot onder R4.
 

Brailroad

  • #3
Makelijkste en mooiste methode is inderdaad volgens mij ook een B profiel te nemen en deze aantelijmen. Onderdorpels voor de ramen moeten bij deze oplossing volgens mij A zijn en niet C (aflopende naar binnen)
 

Rob smeets

  • #4
Nee hoor, je kunt profiel C gewoon gebruiken; de schuine kant naar buiten met een alu glaslijst.
 

Brailroad

  • #5
@Rob smeets bedankt voor je hulp.

Ik dacht dat ik je idee begreep maar nu twijfel ik.
Je schreef: alle sponningen aan de binnenzijde.
Kozijn R1 (B), R2 (A) en R3 (B) is duidelijk
Maar R4? indien de schuine kant aan de buitenzijde zit is dat de sponning.
je moet dan (uiteraard) de ruit van binneuit plaatsen en over de verhoging van de C profiel tillen en laten zakken.
Bovendien heb dan altijd glas nodig wat 112 (totaal dikte) - 49 - 49 = 14mm dik is.

edit: ik vind plaatjes waarbij de dubbelglas mvg een alu glaslat op de verhoging staat van een naar buiten schuin aflopende C profiel.
Hier wordt echter een ander type A en B profiel gebruikt en dubbelglas.

Zelf ben ik van plan enkel gewapende veiligheids glas te nemen.
 

Rob smeets

  • #6
Ik ben er inderdaad vanuit gegaan dat er dubbelglas in zou komen, maar het principe blijft hetzelfde alleen moet je een ander alu profiel nemen nl. een verdampingsprofiel voor binnenbeglazing. Let hierbij wel op de dikte van jouw glas, je hebt ze in verschillende maten.
Als ik het goed begrijp kom je hout tekort om het alu profiel op te zetten. De dam moet dus breder gemaakt. Je zou dit kunnen oplossen door een glaslat bijv 17x19 omgekeerd (met de schuine kant beneden) op de schuine kant van de onderdorpel te lijmen nadat de kozijnen in elkaar zitten. Hier zie je niets meer van omdat het alu profiel alles afdekt.
Voor de onderdorpel van het deurkozijn geldt hetzelfde. Hier kun je het vulstuk afdekken met een alu slijtstrip.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu