Koudwaterkraan zeer nat bij droger gebruik

Deklusser21

  • #1
In het 'wasmachine' hok staat ook de CV ketel.

Wanneer ik de condensdroger gebruik in de winter, worden de KW leidingen erg nat, en gaan druppelen.

Hoe kan ik dit voorkomen? Er is wel ventialatie, maar blijkbaar te weinig. Heeft het nut de leidingen te isoleren? Of heeft dat er niks mee te maken? Ik heb niet veel ruimte tussen leiding en muur. Dus een normale schuimrubbelisolatie gaat niet passen zonder veel gedoe ben ik bang...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat is het nadeel van een condensdroger, er wordt relatief vochtige lucht de ruimte in geblazen, het is niet te voorkomen dat de leidingen nat worden of er moet isolatie omheen.

Is een koofje om de leidingen wel mogelijk ?
 

Deklusser21

  • #3
Je bedoeld dat ik zelf een koof van hout/mdf om de leiding maakt? En daarin ligt de leiding dan als het ware? Dus zeg maar een U profiel om de leiding tegen de muur aan?
 

StefanD

  • #4
De lucht die uit een condensdroger komt is normaal gesproken helemaal niet zo vochtig. Heb je al gecontroleerd of de condensor wel goed schoon is?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Hou er maar eens een spiegel voor, in een mum van tijd is die beslagen.

@ Deklusser21, ja, dat bedoel ik, wel goed aan laten sluiten en/of kitten zodat er geen vocht achter kan.
 

Geus

  • #6
Een koof om de KW leidingen voorkomt condens op deze, maar de ruimte wordt evengoed vochtig door gebruik van de droger.

Misschien is het een idee om een condensbak op de afvoer aan te sluiten, die normaal gesproken wordt gebruikt om luchtafvoerdrogers te gebruiken zonder buitenaansluiting. Er schijnen versies te zijn waar je koelelementen in plaatst, deze schijnen het meest effectief te zijn.

Of toch een aansluiting naar buiten creëren? Of veel meer gaan ventileren?
 

Deklusser21

  • #7
Ik heb de afvoer (bak) reeds aangesloten op de afvoer. Dus ik hoef niet elke keer de bak te legen.

Bedoelt u dat?
 

Geus

  • #8
Nee, ik bedoelde dat je eventueel een extra condensbak (naast het bestaande systeem van de droger) kan plaatsen om nog meer vocht af te vangen van de uitgaande luchtstroom.

Heb je de mogelijkheid de lucht naar buiten af te voeren? Dat lijkt me uiteindelijk toch de beste oplossing voor je probleem.
 

StefanD

  • #9
Jan schreef:
Hou er maar eens een spiegel voor, in een mum van tijd is die beslagen.
Net geprobeerd: Spiegel beslaat niet. Sterker nog: Als ik hem laat beslaan door er op te ademen, dan is hij zo weer schoon als ik hem voor de uiblaasopening van de droger hou. Op dat moment was de was in droger vochtig en warm.

Ik zou dus toch de condensor controleren.
 

Deklusser21

  • #10
Geus schreef:
Nee, ik bedoelde dat je eventueel een extra condensbak (naast het bestaande systeem van de droger) kan plaatsen om nog meer vocht af te vangen van de uitgaande luchtstroom.

Heb je de mogelijkheid de lucht naar buiten af te voeren? Dat lijkt me uiteindelijk toch de beste oplossing voor je probleem.

Het is een condensdroger. De lucht blaast ie onderop weg op mijnkoude tegels :) (dus ook nat in de winter)

De volgende droger wordt zeker een met een afvoer:)
 

StefanD

  • #11
Een condensdroger hoort het vocht uit de lucht te halen:

"Een condensdroger voert de vochtige lucht niet af, maar haalt het vocht uit de lucht, en laat dat neerslaan in een reservoir. Bij veel condensdrogers kan dat reservoir worden aangesloten op een afvoer, zodat het niet na elke wasbeurt leeggemaakt hoeft te worden.
Sommige condensdrogers maken de omgeving heel vochtig. Condensdrogers die in onze test een goed oordeel hebben voor 'Drooghouden omgeving' geven geen of nauwelijks vocht af aan de omgeving."
Bron: Consumentenbond

Volgens het testje met een spiegel heb ik blijkbaar een goede droger.

Ik heb zelf een keer problemen gehad met vocht uit de droger: hij lekte aan de onderkant en was van binnen vochtig. Nadat ik de condensor goed schoongemaakt had met een hogedrukreiniger was het probleem opgelost.
 

Co de Witgoedman

  • #12
Ik moet helaas het bovenstaande van Stephan ontkrachten: het artikel spreek van het proces binnen in de droger.
De proceslucht wordt echter door de omgevingslucht gekoelt waardoor de omgevingslucht warmer wordt en meer vocht kan opnemen.
Deze opgenomen vochtigheid slaat echter neer op een kouder object, in dit geval de muur.
In praktijk is echter ook geen enkele droger geheel luchtdicht en zal er zeker wat vochtige proceslucht ontsnappen uit het systeem.
Een goede ventilatie van de ruimte waarin de droger zich bevind is beter voor de droger en de ruimte waarin deze staat.
 

Henk E

  • #13
Beter een wasdroger met afvoer naar buiten toe maar dat is nu niet anders
misschien is het een optie om de koudwaterleiding met purschuim te bekleden als je er niet goed bij kan komen?
 

Geus

  • #14
Is het niet mogelijk de luchtuitvoer van de droger alsnog op een slang aan te sluiten en naar buiten af te voeren?
 

Co de Witgoedman

  • #15
@Geus.
Dat is constructief bijna niet mogelijk te doen en ook af te raden.
De temperaturen om te drogen zijn wezenlijk verschillend tussen condensdroger en afvoerdroger.
Dit aanpassen en de machine wijzigen maakt van de gebruiker producent, met alle wettelijke (evt verzekerings) gevolgen van dien mocht er schade onstaan (bijv Brand).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu