Koud water openzette om warm water te krijgen

Dibru

  • #1
We zitten met een bizar probleem. Sinds we een grotere boiler hebben geplaatst (200 liter van vanmarcke) moeten we het koud water van de lavabo openzetten om warmer water te verkrijgen in de douche en in het bad. Zowel in de douche als in het bad hebben we thermostatische kranen.

We krijgen wel warm water maar zal maar iets van een 36-37graden zijn.

Door het openzetten van de koude kraan is dit een grote waterverspilling. In totaliteit heb ik in de badkamer 3 warm wateraansluitingen en 4 koudwater (bad, douche, wc, lavabo).

Wie kan me hierbij helpen?

ALvast bedankt
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #2
Is de boiler wel goed aangesloten is warm of koud niet verwisseld.

Plaats evt even een foto van de leiding aansluitingen bij de boiler.
 

Dibru

  • #3
Ik zal later een foto plaatsen. Als ik ergens anders warm water neem dan lukt dat perfect, heb ook een tweede douche (opt gelijkvloers) en daar is het probleem niet aanwezig. Toen we de badkamer verbouwde hadde we dit probleem niet.

Kan het zijn dat er, door de verandering van boiler, dat er vuil in de kranen zit? Kan ik de kranen vervangen door gewone mengkranen?

Alvast bedankt voor de reactie
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #4
Je kunt de kranen wel vervangen om te testen als je dan wel warm water hebt

achter in de thermostatische kranen zitten zeefjes als die aan warm water kant verstopt zitten krijg je hele maal geen warm water.
 

Dibru

  • #5
Optie die je zegt is water afsluite, zeefjes nakijke en proper blazen en dan kijken. Als dat niet lukt de kranen vervangen. Onmiddellijk beide kranen of eerst 1 en dan de 2de?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #6
En aansluitingen leidingen nalopen als warm en koud niet verwisseld zijn.

Het lijkt me stug toe dat op eens 2 thermostaat kranen defect zijn.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Ik heb een vermoeden dat de thermostaatkranen verkeerd om worden gevoed. Als je dan de andere koude kraan open draait neemt de druk op de koude kant van de thermostaat kraan af (wat eigenlijk de warme kant is) waardoor er meer warm water in de kraan kan komen.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #8
Ik kwam dit tegen als handleiding voor plaatsen boiler.

Heb heb zelf even ingekleurd zodat je kunt zien dat de voeding verkeerd is.

Links is altijd warm en rechts is koud

 

Dibru

  • #9
De boiler is goed aangesloten. Heb de kranen er af gehaald en de zeefjes proper gemaakt.
Ik vermoed dat de kraan stuk is en ga deze dan ook vervangen.

De douche op gelijkvloers werkt perfect en is aangesloten op dezelfde boiler dus hier is het probleem niet.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #10
Ik raak nu wat verward eerst heb je over meerdere kranen en nu is er een stuk.
 

Dibru

  • #11
Ik heb 2 thermostatische kranen, 1 op mijn bad en 1 op mijn douche. Ik heb de kranen eraf gehaald en zeefjes proper gemaakt. Daarna heb ik getest of het ging maar kreeg bij 1 kraan het warm water niet afgesteld met de regelmoer van de kraan. Daarom denk ik dat die stuk is
 

Spijk

  • #12
Vraag, heb je bij het schoonmaken van de kranen ook de keerklepjes gecontroleerd? Die zijn vaak de oorzaak van dit soort klachten. Als een de van de keerklepjes blijft hangen, open staan, krijg je daarmee een open verbinding tussen de warm en koud waterleiding. je kunt zo koud water de warmwaterleiding in trekken of andersom, en dat kan hele vreemde klachten geven ;-)
 

Dibru

  • #13
Die heb ik niet gecontroleerd. Is dit gemakkelijk te controleren en waar kan ik deze vinden? Het zijn idd vreemde klachten. Alvast bedankt voor de reactie
 

Spijk

  • #14
Dat scheelt een beetje per kraan. In de meeste kranen vind je ze achterin de staartstukken. Als je de kraan van de muur haalt en achterin de staartstukken (daar waar de kraan mee op de muur gedraaid wordt) kijkt, zie je ze meestal zitten. Vaak zitten ze vast met een veerringetje. Maar bij sommige kranen zitten ze niet in de kraan, maar in de meegeleverde S-koppelingen. Dan zie je een grote platkopschroef op de S-koppeling en kun je die er uit draaien om bij de keerklepjes te komen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu