Kortsluiting in Nilfisk stofzuiger

TimR

  • #1
Dag allen!

Ik heb een vraag over een Nilfisk stofzuiger van zo'n 15 jaar oud. Bij het in het stopcontact doen van de stekker slaan de stoppen door. De eerste keer dat het gebeurde was tijdens het stofzuigen zelf.

Nu heb ik met mijn leken kennis het denken te hebben herleid naar de aan/uit schakelaar van de machine.

Hieronder zie je de schakelaar naast een tweede schakelaar die de zuigkracht regelt. De zwart geblakerde schakelaar is de aan/uit schakelaar. Deze schakelaar klikt ook niet meer en staat nu standaard aan.



Deze schakelaar zal ik eens op het internet opzoeken om te vervangen.

Nu heb twee vragen die ik jullie wil stellen.
1. Wat zou de oorzaak hier van kunnen zijn? Is dit slijtage door vonkbruggen?
2. is er een kans dat er elders in het apparaat nog een probleem zit door de kortsluiting of wat tevens kortsluiting kan veroorzaken? Zo ja, wat raden jullie om mij nog eens te laten controleren?

Hieronder heb ik een foto van de printplaat. Deze oogt, zonder door te hebben gemeten (lak aan kennis), nog in orde te zijn. Geen verkleuringen aan de buitenkant van de componenten.


Elke hint en hulp is van harte welkom!
 

Greenies

  • #2
Geen idee welk type je hebt, maar als je op internet zoekt op: "nilfisk stofzuiger schakelaar" vind je zo een paar zaken die nog schakelaars kunnen leveren voor diverse nilfisk stofzuigers.

Misschien staat je type er wel tussen.
 

TimR

  • #3
Dank Greenies. Ik bel maandag de fabrikant even over de schakelaar. Moet eerst nog goed weten of ik nog meer moet vervangen.
 

TimR

  • #4
Voor ik een schakelaar van 20,- koop...
dacht ik er een andere schakelaar tussen te zetten om te zien of het probleem daarmee verholpen is. Of zelfs gewoon een kroonsteentje.



Op de onderkant staat de volgende symbool.
Kan ik hier tussen beide polen gewoon een kroonsteentje stoppen zonder problemen? Het oogt mij als een dubbelpolige schakelaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu