Koolborstels ongelijk versleten

Herbiek

  • #1
Ik had gehoopt deze vraag bij dit Bauknecht wa 8885 foutcode F 07 onderwerp te kunnen zetten, maar die was helaas al gesloten.

Onze wasmachine Bauknecht WAE 8978 geeft ook een F07 foutmelding en heb naar aanleiding van andere berichten in dit forum de motor er maar eens uitgehaald. En idd de koolborstels lijken niet correct, 1 borstel steekt nauwelijks meer uit de houder en is hooguit 5 mm lang meer. De ander is echter nog zo'n 2,5 centimeter lang.

Is dat normaal? 2 centimer verschil? Omdat de druk van de lange borstel groter is dan de kortere verwacht je toch eigenlijk dat de borstels min of meer gelijkmatig verslijten?

De lamellen (waar de borstels overheen lopen) lijken in orde, deze zijn wel wat zwart. De bedrading en het metaal van de motor zijn ook licht zwart (van de koolstof) maar dat vind ik op zich niet zo verwonderlijk met een machine die 10 jaar gedraaid heeft.

Ik hoor graag jullie mening..
 

Co de Witgoedman

  • #2
Ja, onregelmatige slijtage komt door gelijkstroom sturingen.
Wisselstroom slijt gelijkmatiger af.
Gewoon de borstels vervangen door de orginele.
 

Herbiek

  • #3
Ik neem aan dat de gelijkstroom sturing gebruikt word zodat het twee kanten op laten draaien van de machine mogelijk wordt?

Als ik dit geweten had, had ik de koolborstels op een eerder tijdstip om kunnen draaien? :-)

Bedankt voor je antwoord!
 

Co de Witgoedman

  • #4
Had weinig verschil gemaakt, beter is nu gewoon de borstels vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu