Koof maken

Mrtn82

  • #1
Om de afvoerslang van mijn afzuiger wil ik een koof maken. Nu zat ik - vanwege het gemak - te denken om deze van (15mm?) MDF te maken en deze vervolgens te behangen met renovlies behang. Zo heb ik in elk geval een last van naadjes (het gaat om een lengte van ca 3,5 meter; hoogte/breedte ca 22 cm).

In onderstaande tekening heb ik een eenvoudige dwarsdoorsnede van het plan gemaakt. Klopt dit (de mdf platen zullen nog met een hoekprofiel aan de binnenzijde aan elkaar worden bevestigd)?

Of zijn er betere alternatieven, waarbij vooral de afwerking niet al te lastig moet zijn.

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Timotx

  • #2
Bij de timmerman een paar stukken op maat gezaagde voorgegrondverfde (gespoten) multiplex van een 12mm laten zagen, werkt 10x makkelijker als mdf en is veel steviger, plus dat je het kunt spijkeren, balkje aan het plafond en aan de muur, en aan de binnenkant nog een latje ipv een profieltje, ruimte zat binnenin, je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt maar met mdf wordt het sowieso niet echt stevig
 

Mrtn82

  • #3
Dank.

En hoe zou je de multiplex dan afwerken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Bij 12mm multiplex zou ik in de hoek wel een latje plaatsen.

Een koof wordt meestal geschilderd. Je kan de hoek onder verstek maken.

Of renovlies op hout kan, weet ik niet.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #5
44x69 is wat aan de maat voor dat soort rachelwerk, kan ook kleiner, het heeft niks te houden. En idd zoals IJkenhout zegt, in de 'verstek' hoek ook een latje (hoekprofiel niet nodig).

Als het makkelijk moet zou ik het niet in verstek zagen maar gewoon haaks op elkaar. Als je het uiteindelijk plamuurt, schuurt en schildert zie je bijna het verschil niet meer.
 

Mrtn82

  • #6
Dank voor de reacties!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu