Konijnenren ren maken

Kees de tuinman

  • #1
M'n dochter heeft 2 flinke konijnen met hok gekregen.
Ik wil nu een ren maken waar dat hok in komt te staan.

De linkerkant van de ren bestaat uit de bestaande schutting, de achterkant is een bestaande stenen muur.
De afmetingen worden ongeveer 2,5m breed; 1,5m diep; aan de schuttingkant 90cm hoog; aan de andere kant 50cm. hoog.
Er komen palen met aan de binnenkant eerst kippengaas en daarna vliegengaas (uiteraard tegen vliegend ongedierte, maar ik hoop zo ook (het ergste van) de wind tegen te houden).
Iets van de schutting af komen 2 deurtjes boven elkaar. De onderste gaat open als de konijnen in de tuin zijn, de bovenste gaat open als ze gevoerd worden. En om de ren schoon te maken kunnen allebei de deurtjes tegelijk open. Zie tekening.

Omdat ik niet steeds op m'n knieen wil zitten met schoonmaken wil ik de achterste helft van het dak vast maken, en de andere helft naar boven scharnierend.
Daar zit mijn dilemma.
Golfplaten kan ik niet laten scharnieren. Een kunststof of Trespa plaat valt buiten mijn budget. Dus ik ben genoodzaakt houten platen te gebruiken.
Daar wil ik 18mm OSB voor gebruiken.
Hoe kan ik dit het beste laten scharnieren? Aangezien het best wel zwaar is wil ik het in 3 of 4 delen doen. Maar hoe krijg ik het scharnierpunt waterdicht?

En is het voldoende om de platen goed in de beits te zetten, of moet er perse bitumen op?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Op het dak kan je een vel EPDM dakbedekking trekken. Geen idee wat dat moet kosten maar dit spul is stukken lichter als bitumen.
Heb erg althans bij ons zet zo'n hangoor op eens een flink eind in de grond. :lol:
 

Roelant1

  • #3
Konijnen hebben geen ;ast van wind, wel van tocht.
Als ik het goed begrijp heeft u al een konijnenhok, doorgaans bieden die voldoende beschutting tegen tocht en koude.
Het gebruik van vliegengaas zie ik als overbodig, wind komt immers niet in hun binnenhok.
Als u het eenvoudig wilt houden, maak dan een eenvoudige ren van palen met kippengaas, en plaats daar het hok in.
Mocht het regenen en vinden de konijnen het niet prettig meer, dan zult u zien dat ze vanzelf het hok ingaan, of buiten blijven als ze nog bevalt.
Het zijn dieren en die voelen perfect aan wat ze wel en niet kunnen hebben.
Een ren en een binnenhok is perfect voor ze.

Groeten,

Roelant.
 

Geus

  • #4
Houdt rekening met het graafgedrag van die bontjongens. Een vriend van mij heeft een konijnenburcht in zijn tuin. In het begin had hij regelmatig last van ontsnappende konijnen. Na verschillende aanpassingen heeft hij dat uiteindelijk opgelost door aan de binnenkant van zijn palen een sleuf te graven van 40 cm diep. Gaas aanbrengen, met min. 50 cm onder het maaiveld. In de sleuf 30x30 tegels leggen, die het gaas vasthouden en dan weer grond erover.
 

Baksteentje C.

  • #5
Houdt er inderdaad rekening mee dat konijnen nog wel eens willen graven en zo kunnen ontsnappen. Het is daarom raadzaam om het gaas ook een stuk de grond de steken. Verder zou ik voor de scharnierpunten toch iets meer nemen dan beits alleen, het Nederlandse weer zorgt ervoor dat je anders om de zoveel tijd weer opnieuw moet beitsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu