Koelkast Zanussi werkt niet meer

Wilbert

  • #1
Hallo,

Ik heb een beetje gezocht, maar kon niet echt een oplossing vinden voor mijn probleem. Ik heb sinds en week een Zanussi 'ZFC 18/8 K' koel/vrieskast in huis.

Na het vervoeren (rechtop in aanhangwagen) heb ik 'm even laten staan voor ik hem aansloot. Vervolgens aangezet en toen heeft de koelkast ongeveer 24 uur gewerkt. Hij werkte goed. De spullen in de koelkast waren koel en de spullen in de vriezer bevroren.

Toen is 'ie ermee opgehouden. De compressor draait niet meer. Het lampje in de koelkast brand wel, dus er staat spanning op het stopcontact. Ik heb nog langzaam aan de thermostaatknop gedraaid maar ik hoor niet echt een relais schakelen. Ik gok dus dat het aan de thermostaat ligt.

Ik ben daarom gaan kijken of ik de behuizing er vanaf kon halen. Het probleem is alleen dat ik nergens een schroef kan vinden. De enige schroef die ik vond is om het uiteinde van de temperatuursenor vast te schroeven. (Aan de koelplaat tegen de achterwand.) Als het dus de thermostaat is, heeft iemand dan enig idee hoe ik los kan krijgen.

Groeten,
Wilber Swijnenburg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Koelkast is ca 11-12 jaar oud.


Ik vond een tekening van de thermostaat.
Hoe hij uit elkaar moet weet ik niet, maar wellicht heb je er wat aan?

 

Wilbert

  • #3
Inmiddels is de behuizing open. Ik moest toch iets harder trekken aan een vastgeklikt stukje plastic dat voor het schroefje zat. (ik ben voorzichtig :wink: )

Als ik wil controleren of het aan de thermostaat ligt, kan ik dat dan doen door bepaalde draden door te verbinden? Zo ja, welke zijn dat?

Er komen verschillende draden de behuizing binnen. Uit het netsnoer komen vier draden: geel-groen, blauw, bruin en zwart.

Uit de koelkast zelf komen 3 draden: bruin, geel-groen en nog een bruine die vlak voor de aansluiting aan de thermostaat zwart geverfd is. Ook gaat er nog een temp.sensordraad naar de koelplaat.

Als ik de draden ga doorverbinden, is er dan nog een manier waarop ik dat handig/veilig kan doen?

Wilbert
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Volgens mijn gegevens kun je het beste de contacten 3 en 4 van het thermostaatblokje zelf (hierboven aangegeven als temp. regelaar) doorverbinden.

De veiligste manier:

De betreffende stekkertjes even van het blokje los maken. Twee hele korte stukjes massief draad van de kern van installatiedraad 2,5 mm².
Lengte ca 1,5 cm. In de insteekstekkertjes doen en de andere aan de andere kant. Isolatietape omheen en opletten dat het nergens tegenaan komt.

De aansluitingen op dat blokje zelf mogen allemaal met elkaar in contact komen, in het ergste geval gaat er een lampje branden.

Dit is de eenvoudigste manier waarop ik het kan vermelden, het schema vermeldt geen kleuren van aansluitdraden!

Vergeet niet de stekker uit het stopcontact te halen voor je begint!
 

Wilbert

  • #5
Bedankt voor het advies!

Ik heb de contacten doorverbonden en de compressor ging direct draaien. Dat wordt dus een nieuwe thermostaat erin. Is het nog nodig om een origineel thermostaat te kopen. Of voldoet een universele? En hoeveel kost zoiets?

Met vriendelijke groet,
Wilbert Swijnenburg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Voor zover ik in kan vinden, is de officiele prijs van Electrolux/Zanussi voor dit thermostaat ca 19 Euro.

Het typenummer is K59L2592FF
Het bestelnummer 226 21 46-03/4
En er is een vervangend thermostaat voor gekomen,
daarvan is het bestelnummer 226 21 46-22/4

Let er bij het monteren op dat je het metalen slangetje dat naar de voeler gaat,
niet knikt of platknijpt!

Ik denk dat je voor deze prijs beter een origineel onderdeel kunt nemen, maar misschien adviseert een witgoed-onderdelenzaak je anders... Neem in elk geval het oude thermostaat mee!

Maak eventueel wat (digitale) foto's tijdens de demontage, om exact te weten hoe je het thermostaat en vooral de voeler moet terugzetten!
Het zou kunnen zijn dat het thermostaat besteld moet worden en dan weet je het wellicht naderhand niet meer!

Kijk voor adressen van onderdelenzaken bij de sticky bovenaan de rubriek.
 

Wilbert

  • #7
Gisteren ben ik langsgeweest bij een witgoedzaak bij mij in de buurt. Daar heb ik de benodigde thermostaat gekocht voor 17,50. Vervolgens heb ik de therostaat aangesloten en alles werkt weer zoals het hoort.

Bedankt voor het advies.

Met vriendelijke groet,
Wilbert Swijnenburg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Mooi dat het gelukt is!

En bedankt voor de terugmelding.

Groetjes,

Kees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu