Koelkast koelt onvoldoende, vriezer is steenkoud

Blommetje

  • #1
Hi,

Vanmorgen flink geschrokken toen mijn melk bij het ontbijt meer yoghurt was... :shock:

Meteen een thermometer er in gelegd en die stond op 12 graden. Het vriesgedeelte blijft echter steenkoud. Alles er uit gehaald en het gehele apparaat van binnen en buiten gereinigd en ijsvrij gemaakt. Het rooster aan de achterkant stofvrij gemaakt en meer van de muur gehaald voor ventilatie.

Zojuist weer ingeschakeld na enkele uren uit te zijn geweest en de vriezer vriest flink. De achterwand van de koelkast is bovenin (onder de vriezer) zeer koud, maar meer beneden toe steeds lauwer.

De pomp (zwarte ding aan de achterkant) is vrij heet en het rooster is ook echt warm. Ook de terugkomende leiding dus...

Heeft iemand enig idee of hier nog iets mee aan te vangen is?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Blommetje

NB: Koelkast is van AEG-Electrolux, model Santo. Aan de zijkant staat ´PF 925590534´. Hij is ongeveer 5 jaar oud en nooit verplaatst ofzo.. :?:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarschijnlijk kan de koelkast deze hoge temperaturen niet aan, vul een paar paken of plastic flessen met water, leg ze in het vriesgedeelte en als ze bevroren zijn in de koelkast.
Blijf dit herhalen tot de temperatuur gezakt is.
Ik zou graag weten hoe dit afloopt.
 

Blommetje

  • #3
Hi,

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik heb de koelkast wat leger gemaakt en gewoon laten koelen. Tevens geholpen met een paar bevroren koelelementen.

Vanmorgen was het warmterooster aan de achterkant wel warm, maar een stuk minder dan eerst. De thermometer (in een glas water) staat op 0 graden. Ik heb nu maar de koelkast wat warmer gezet, van stand 6 naar stand 4. De motor sloeg ook direct af, dus dat is een goed teken.

Hopelijk houdt hij het nog eventjes vol!

Hoe lang is de gemiddelde levensduur van een instapmodel koelkast van AEG? Deze is 4 jaar oud. Toevallig sneuvelde deze week ook mijn Sony stereo na 4 jaar, wat ik eigenlijk een korte levensduur vind.

Blommetje
 

Chathanky

  • #4
Als je een koelvriescombi hebt met 1 compressor dan is de kans ook aanwezig dat je te weinig koudemiddel in je systeem hebt of je expansieventiel verstopt is.
Lekage in het systeem, je koudemiddel loopt eerst door het vriesdeel en met het laatste beetje door je koeldeel. Bij een te kort is al het koudemiddel zo goed als verbruikt voor je vriesdeel.
Een verstopt ventiel belemmert de doorstroom en de drukhuishouding. Het koudemiddel verdampt onder een nog lagere temperatuur en de doorstroom is lager. Voor je koeldeel blijft er dan ook weinig of niets over om te koelen.

Als je geluk hebt dan was het ijsvrij maken van je vriesdeel voldoende om ook je koeldeel te voorzien van koude. Een dik ingevroren vriezer verbruikt meer koudemiddel oftewel energie. Er blijft dan te weinig over om je koeldeel goed te koelen.
Belangrijk bij deze koelvriescombi`s is dat de boel goed schoon blijft. De condensor (het rooster dat warm wordt achter je koelkast) en de verdamper, het deel waar zich op den duur ijs op af zet.

Mocht het lekage zijn dan zal je er vanzelf achter komen, het probleem wordt dan steeds groter.

Het is te hopen dat het ijsvrij maken voldoende is geweest. Bekijk ook even of de koelkast zijn warmte goed kwijt kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu