Klokthermostaat bij stadsverwarming met regelklep

Richard.vanderPut

  • #1
Hallo allemaal, ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Ik woon in nieuwegein en heb stadsverwarming. Momenteel zit er een simpele kamerthermostaat (merk staefa of SCS, ik kan geen typenummer vinden :( ) en we willen graag een klokthermostaat.

Nu is het probleem dat er vier draden uit de muur komen. Twee draden (groen en geel) komen van een transformator en leveren een wisselspanning van 24V (gemeten met multimeter) ongeacht de status van de thermostaat. De andere twee draden gaan naar de regelklep (SCS-Magnetic) van de stadsverwarming.

Als de thermostaat uit is staat er geen spanning op, maar als de thermostaat aan gaat dan staat er een gelijkspanning op die afhangt van het temperatuurverschil tussen thermostaat en kamer (groter verschil = meer spanning). Deze gelijkspanning varieert tussen 0 en 24V.

Mijn vraag is welke klokthermostaat ik hiervoor kan gebruiken. Ik had een honeywell chronotherm IV gekocht maar die bleek volgens de hulplijn van de fabrikant niet te werken op dit systeem. Weet iemand wat voor thermostaat ik hiervoor kan gebruiken?
 

Chathanky

  • #2
De regelklep heeft spanning nodig om te openen en te sluiten, z'n voeding komt van de trafo omdat de thermostaat een spanningsloos contact is.

Zo te lezen is het een geregelde klep en geen open dichtklep, degene die ik ken zijn veelal 0 tot 10 volt, 5 volt staat de klep half open.
Het is het idee van een modulerende termostaat.

Wat voor regelklep is het (merk type)?
 

Richard.vanderPut

  • #3
Bedankt voor de snelle reply!

De klep is van hetzelfde merk: Stafa of SCS. Het modelnummer is niet meer te lezen maar er staat SCS-Magnetic op.
 

Chathanky

  • #4
Ik zal wel kijken of ik wat gegevens kan vinden.

Je bedoelt denk ik steafa, dit is van landis&gyr.
Misschien dat de thermostaattype makkelijker te lezen is.
 

Richard.vanderPut

  • #5
Alvast enorm bedankt en als je wat fotos ofzo wilt dan kan ik die morgen misschien posten.
 

Chathanky

  • #6
Lijkt dit er mischien op?

Onder de r zoeken van deze link, daar zal hij vast wel tussen zitten.

Beide links geven pagina niet gevonden
 

Richard.vanderPut

  • #7
Er staat op de thermostaat een vermelding R.U9, misschien is dit het type.

Ik heb net met Siemens gebeld en ze zeggen dat ze geen klokthermostaat hebben die een regelklep van 0-20V aanstuurt. Zij raden aan om de klep te laten vervangen zodat er een thermostaat met driepuntsaansturing op kan.

Ik vraag mij af of ik niet gewoon een aan/uit thermostaat kan gebruiken die ik 20V DC laat schakelen. Ik kan dan gewoon een transformator voor 20V DC gebruiken. Op deze manier zou ik namelijk bijna alle standaard klokthermostaten kunnen gebruiken. Is dit een mogelijkheid? Of werkt een aan/uit systeem niet goed met zo'n regelklep voor stadsverwarming?
 

Chathanky

  • #8
Vreemd is het wel 0 tot 20 volt dc.

Zelf ken ook wel een aantal varianten, de meest voorkomende: 0-10v, 2-10v, 4 tot 20 mili ampere en 0 tot 20 mili ampere,

Als het een 0 tot 20 Ma. is meet alszijnde spanning krijg je wel verkeerde waardes.

Het merk stäfa moet bij siemens bekend zijn eveneens als Steafa, op Google wordt oa. naar Siemens verwezen.

Kijk hier (pagina niet gevonden) maar eens of je de klep tegen komt.


Van welk jaar is jouw huis eigenlijk?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu