Klimaatkast zelfbouw

Steven

  • #1
Sinds een tijdje maak ik zelf wijn en heb ik de behoefte deze goed op te slaan. Helaas heb ik niet de beschikking over een kelder en is deze door de hoge grondwaterstand ook lastig te realiseren. Ik overweeg daarom de zelfbouw van een grote klimaatkast in mijn schuur. Ik denk daarbij aan de volgende opzet:
- inhoud ongeveer 3 m^3
- zeer goede isolatie door glaswol, PUR of PIR platen (R2,5 tot 4)
- Inhoud bereikbaar door met hetzelfde materiaal geïsoleerde deuren
- koeling door een (oude) koelkast waarvan ik de deur verwijder en de voorkant in de kast en de achterkant buiten de kast plaats
- een kleine ventilator voor het verspreiden van de koeling
- temperatuur 10-12 graden
- verwarming met een thermostaat en een verwarmingselement (ben ik nog niet helemaal uit)

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die ook een klimaatkast gemaakt hebben. Verder vraag ik me af of een koelkast voldoende capaciteit heeft om een dergelijke goed geïsoleerde kast te koelen. Ideeën voor thermostaat en verwarming zijn ook welkom.
 

Geus

  • #2
Ik ken iemand die iets dergelijks heeft gebouwd van een tweedehands (sloop)horecakoeling. Kostte niet veel en leverde een zeer goed geïsoleerde kast op. Koeling met een koelkast klinkt mij niet lekker in de oren. Zal eerder kijken naar een airco met kleine capaciteit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu