Kleur codering Perilex stopcontact

HenriP

  • #1
Wie kan mij de kleur codering van een perilex stopcontact vertellen?

We hebben te maken met 2x 230v. met de volgende kleur codering:

vanuit stop 1. Bruin / Blauw
vanuit stop 2. Zwart /Zwart

Wat ik dus bedoel is welke draad sluit ik aan op N, L1, L2, L3.
N=Blauw
L1=Bruin
Blijven L2 en L3 over. Moet op L2 de zwarte draad die als N dient en op L3 de zwarte draad die als L dient? Of niet anderom?
 

Toon

  • #2
Je hebt eigenlijk 2*bruin, 2* blauw en 1*geel/groen nodig, maar ik neem aan dat je met kabel werkt?

Werk je wel met losse draden, let er dan op dat de zwarte draden ook 2,5mm2 zijn.

Verder staat het je geheel vrij hoe de Perilexwcd aan te sluiten, alleen de middelste is het aarde-contact. Hier is verder geen voorschrift voor. Houdt het gewoon logisch en let er op hoe je het aansluit (welke draden er bij elkaar horen per automaat/zekering).

Let er verder dan weer op hoe je het aan te sluiten toestel weer aansluit, moet overeen komen met de wcd.
 

Ronald42

  • #3
Er is geen vastgestelde norm hiervoor, maar meest gebruikt is boven blauw (nul) onder Bruin (Fase)

in uw geval dus

N - Blauw
L1 - Zwart (Let op dat u wel de zwarte van de nul neemt)
L2 - Bruin
L3 - Zwart

Om het makelijk te houden maakte ik vroeger altijd van de bruine met tape blauw en waren beide zwarte dus de fase hoefde ik nooit na te meten met aansluiten.
 

HenriP

  • #4
Hartelijk dank voor jullie snelle antwoorden.

-1 naar de meterkast loopt inderdaad een 5 aderige kabel
-2 wanneer ik de stekker los draai van het aan te sluiten apparaat (inductie kookplaat) Dan zit links boven blauw en rechts boven bruin.
onder zitten 2 zwarte.

Kan ik voor L2 de zwarte "N" draad nemen en voor L3 de zwarte "L" draad.

Graag wil ik het zeker weten, omdat de kookplaat al 2x achter elkaar opgeblazen is. (overigens wel na er 3 maanden goed op gekookt te hebben, en er niet aan de draaden is gezeten)
 

Toon

  • #5
Je kan voor de duidelijkheid één van de zwarte draden het laatste eind draad voorzien van blauwe tape. Dan is het duidelijk.

Verder de aansluiting op je toestel en de stekker controleren. Nooit vanuit gaan dat het op een bepaalde manier is aangesloten.
 

HenriP

  • #6
De draden worden zeker gemerkt in de meterkast en aan het stopcontact. Dit was nog niet het geval.

Maar hoe kan ik op het apparaat/stekker zien, welke van de 2 zwarte (L2 en L3) de "L" en de "N" is. Helaas staat het niet in de gebruiks aanwijzing.
Of (misschien domme opmerking) maakt dit niet uit, vanwege de wisselstroom?
 

Fiesiekus

  • #7
Het maakt wel uit en wordt bepaald door het aansluit-schema of -punt van het toestel. Aan de hand daarvan kan je de kleuren in het aansluitsnoer definieren en correct aansluiten in de perilex-stekker.
 

Ronald42

  • #8
Uw sluit uw kookplaat aan op 2x230V~ uiteraard doet u dat liever in 1x goed echter er is weinig risico mocht u 2 draden omdraaien. Of 2 van de 4 pitten doen het niet of u maakt sluiting, kost indien u stoppen heeft 1 stop.

Maar wilt u van ons weten of alles goed zit maak dan een foto van de aansluitingen aan de kookplaat. Niet de stekker. Of indien dat niet kan vermeld het typenummer en merk van uw plaat kunnen we ff googelen.
 

HenriP

  • #9
Ronald,

Bedankt dat je even wilt mee kijken/denken. Het betreft een Atag Hit900. (Hit9005u/a01)

Zelf dacht ik de dat de perilex alsvolgt aangesloten dient te worden:

Blauw 0 0 Bruin

--- aarde

Zwart (N) 0 0 Zwart (L)
 

Toon

  • #10
Volgens deze handleiding het volgende installatieschema gebruiken:



Staan alleen niet echt de klemmen bij, maar misschien kan je dat zo zien.
Plaats anders even een foto van de aansluitingen op de kookplaat.
En voor de stekker en wcd staat het je vrij, als het maar hetzelfde is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu