Keuze dakbedekking en hoe

Twanvz

  • #1
Voor mijn overkapping graag het volgende:

Ik ben een overkapping aan het maken achter in de tuin van 3,75x3,75m.

Hier bovenop komt underlayment 18mm. Hierboven op moet uiteraard een waterdichte laag komen.

Nu heb ik verschillende benamingen gehoord, dakleer, epdm, bitumen. Ik ben goed met hout en schroeven enz enz maar een dak heb ik nog nooit bekleed.

Het makkelijkste is denk ik plakken? In plaats van branden? Ik kan best een brander regelen waarschijnlijk, maar weet niet wat het beste is voor eerste keer.

Daarnaast, de ene kant van het afdak zit tegen de schuurmuur aan, de andere kant staat op staanders die weer tegen een muur aan staan; moet het underlayment precies tegen de schuurmuur aangezet worden of iets er vanaf? En, de dakbedekking, moet die gewoon precies heel de underlaymentplaten afdekken, of moet er nog iets verder omlaag gewerkt worden of met een soort ijzer of hoe? Aan de voorkant zal ik een afwatering maken met regenpijp.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dakleer bestaat niet meer. :wink:
Aan de enekant en de andere kant wat is boven en wat is onder. Hoeveel afschot krijgt het dak. Maak in Paint een schetsje praat wat makkelijker.
EPDM lijkt mij een handig product je moet dan wel die moderne lijm hebben. Ik dacht dat het ook een soort PU was.
Heb je al op Youtube gekeken heel veel demos. Daar zou je kunnen zien he dat kan ik ook wel. Die manier kan niet zo moeilijk zijn voor mij.
 

Twanvz

  • #3


Dit is de tuin van bovenaf.

Afschot is 8 cm op een lengte van 3,75 m.
Youtube heb ik nog niet gekeken, heb wel e.e.a. gegoogled, kom daar veel how-to's tegen, maar ben er nog niet achter welk materiaal je het best kan gebruiken, hoe het zit met boeidelen (nieuw woord geleerd, maar wat het precies inhoud..), of ik gewoon alleen de underlayment platen bedek met iets en verder niks of ook tegen de muur omhoog iets enz enz.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik neem aan dat je onder het boeibord van de bestaand berging blijft.
Het laagste kant is bij de poort.
Je moet dus achter de plank van het boeibord van de berging iets van lood of zink of wat anders maken waar je de dakbedekking onder kan steken.
Die hoogste kant en de kant die evenwijdig met het afschot loopt maak je iets van een boeiboord. Tegen de bestaande berging krijg je ook een opstaand rand.
Aan de onderzijde bij de goot kan je EPDM terug slaan en vastzetten met hardhout of aluminium.
Je kan ook een daktrim gebruiken in plaats van een Alu. U. Stem de dikte van het boeiboord wel af op de oplegging van die daktrim. Je boeiboord wordt een stuk dikker.
Je moet me hele verhaal omdraaien ik zie een totaal ander foto. Ik vond van boven af al zo vreemd. :lol:
Ik kan niet ontdekken wat de hoge-en de lage kant is van je dak.
Maar de schets moet je een eind op weg helpen hoop ik.
Als de voorkant dus bij die regenpijp het laagste punt van je dak zou ik aan drie kanten een boeiboord maken en daar niet omslaan. Het kanwel maar het lijkt me niet zo netjes.
 

Twanvz

  • #5
Goed verhaal op zich.

Wat je bedoelt met de aansluiting op de schuurmuur is volkomen duidelijk, ik heb zelf nooit lood of zink bevestigd maar ik neem aan dat je met dat materiaal gewoon zelf een vouw maakt en dan een paar gaten er in boord en dat vast zet aan de muur onder dat boeibord. En dan boor je door het zink of lood heen en daaronder de epdm, daar ook doorheen? zodat het met schroeven allemaal vast zit?

Ik heb hier nog een foto bijgevoegd, dan zie je ook mijn dwarsbalken.
Hoe doe ik die boeiboorden, die schroef ik tegen de staanders aan en dan pak ik bijvoorbeeld 4x14 balken ofzo?

Ps: de poortkant is de hoogste kant, die is iets van 2.08m en de laagste kant is de tegenovergestelde kant uiteraard en die is ongeveer 2.00m.

 

Twanvz

  • #6
Ik kan ook gewoon dit gebruiken toch? Ronde daktrim. bij achterkant en linkerkant..?

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Die daktrim is pefect maar zoals ik al geschreven heb de opstand moet voldoende breed zijn. Zoals op de foto klopt het helemaal. Deze opstand is horizontaal zeker 10cm breed.
 

Twanvz

  • #8
Ok

Moet het underlayment trouwens echt 18mm dik zijn of mag bijv ook 16mm?

Balkjes zitten om de 52 cm 50x95mm
 

Twanvz

  • #9
Waar haal je die boeiboorden vandaan of ?
je gebruikt platen van iets van 22x220 dan?

en daar het epdm tegen omhoog en vast en dan zijn je balken er onder beschermd?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Als ik naar de foto kijk zou dit ook kunnen. Aan de laagste zijde waar de goot komt te hangen kan je het materiaal rond vouwen.
De daktrim iets verhoogd plaatsen anders wordt de kans erg groot dat het water toch onder de trim door gaat. Voor het mooie moet de daktrim nog iets lager hangen als op tekening. Dus verder voorbij de naad.
Waarom 16 is dat zoveel goedkoper als 18.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu