Keuken en badkamer afzuiging koppelen?

Djonik

  • #1
Hai.

ik heb 2 opties voor het aanleggen van afzuiging van douche en keuken.
(sta caravan)

1: door middel van een T stuk, met terugslagklep, zodat keukenlucht niet de douche in kan. (heb mijn twijfels hierover, omdat er altijd wel iets van geur terug kan slaan naar de douche)
2: beide afzuigingen apart aanleggen naar buiten.

Voor welke optie kan ik het beste gaan, volgens de kenners?

groet
dennis
 

Fiesiekus

  • #2
Komt er een ventilator in het kanaal? Zo ja, dan aan het einde plaatsen; zuigt ie uit beide kanalen af. Je kan met ventielen nog het debiet een beetje regelen.
 

Djonik

  • #3
Dank je voor je reactie.

Ik heb een afzuigkap voor de keuken en een afzuiger in de douche.

Wat je precies bedoeld met ventielen en debiet, is voor mij iets te hoog gegrepen :roll:

groet
dennis
 

Fiesiekus

  • #4
Hmm, ja dat gaat dus niet goet samen. Een ventiel zit op het begin van de buis en daarmee kan je de buis open-dicht en alles daartussen in zetten. Debiet is hoeveelheid afgezogen lucht; dat kan je dus regelen met 't ventiel aan het begin van de buis.

Maar in jouw situatie waarin de ventialtor aan het begin van beide buizen zit, moet je 2 aparte afvoeren naar buiten hebben.
 

Djonik

  • #5
Ik denk dat ik duidelijker moet zijn.

Ik heb dus niet 1 ventilator, maar 2 opzich staande afzuigers, welk ik aan 1 afvoer kan koppelen die naar buiten gaat of per ventilator een aparte afvoer naar buiten maken.

groet
dennis
 

Ronald42

  • #6
Nooit een afzuigkap plaatsen bij een centraal afzuigsysteem!

Indien het overal natuurlijke ventilatie is ook hier nooit motoren op plaatsen. Je drukt geuren en vocht uit de pijp waar dit niet zou moeten.
Bij voorkeur een extra afvoer naar buiten maken.
 

Djonik

  • #7
Ik heb geen centraal afzuigsysteem, ik heb 1 afzuigkap en 1 afzuiger in de douche.
 

Ronald42

  • #8
Is het 1 kanaal dat via de douche (toilet??) naar de keuekn loopt of zijn het seperate kanalen?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #9
Djonik,

Je zult voor de afzuigkap en de afzuiger in de douche aparte kanalen moeten maken. Je kunt ze niet op een kanaal aansluiten.

Anders krijg je kookluchten in de badkamer en of waterdamp in de keuken. Ook is de kans erg groot dat er problemen ontstaan wanneer beide afzuigers tegelijk in werking zijn. De afzuigkap in de keuken zal een veel grotere capaciteit hebben dan in de douche. Het gevolg is dat de druk in het kanaal te hoog wordt waardoor de doucheafzuiger zijn lucht niet kwijt kan en dus niet werkt.
 

Djonik

  • #10
Hai MN,

dank voor je uitleg.
Duidelijk en begrijpelijk.
Zal daarom beide afzuigers, via aparte afvoeren naar buiten aansluiten.

groet
dennis
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu