Ketel slaat 's nachts niet meer aan.

Ries

  • #1
Hallo,

Ik heb een AGPO HR ECONPACT 27C in de garage hangen, een combiketel.

Deze deed het altijd perfect tot enkele dagen geleden.

Het is een in mijn ogen beetje vreemde storing.

Als ik 's avonds de thermostaat (een handbediende Honeywell Round) lager zet om zich voor de nacht klaar te maken, dan is de ketel de volgende ochtend in storing.

Ik zet de thermostaat op 15 graden en als ik 's morgens kijk, dan staat hij op vragend, dus het vlammetje is in beeld, maar de temperatuur is 13 graden in de kamer.

Kijk ik dan naar het display op de ketel, dan knippert een code: A en 01.
Op de sticker staat, doe de gaskraan open, draai de stekker om en druk op R (Reset)

Alleen op de R drukken is al voldoende om de ketel weer normaal te laten werken, gedurende de rest van de dag.

Er is de afgelopen tijd niks veranderd, de druk is goed, expansievat is een half jaar geleden vervangen.

Heeft iemand een idee waar ik het kan zoeken?

Groet.
 

Marcn88

  • #2
Ionisatiepen defect wanneer heeft toestel laatste onderhoud gehad, en zit er toevallig een geveldoorvoer op?
 

Ries

  • #3
Het laatste onderhoud?
Dat kan ik me niet meer herinneren.. :oops:

De afvoer gaat niet door de gevel, maar door het garagedak.

Dit staat overigens in de handleiding bij een storing A |01
 

Ries

  • #4
Gisteravond viel hij voor het eerst ook een keer 's avonds in storing, dezelfde melding.
Zal ik er maar een expert naar laten kijken of kan ik zelf nog wat proberen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Als er al een hele tijd geen onderhoud is geweest en je weet er verder niet al te veel van (zoals waar de condensbak zit en de ionisatiepen) dan zou ik er maar een deskundige bij halen die de hele ketel even nakijkt en onderhoud geeft.
Want: Aj du gin vustant van hept, blief dr dan mette pootn' of :wink:
 

Marcn88

  • #7
Helemaal mee eens vakman erbij en verder zelf afblijven niet te lang mee wachten genoeg van deze toestellen gezien met een a01 storing en een dikke vette smeltschade
helemaal na geen of slecht onderhoud
 

Ries

  • #8
:D Die Frank!

Er is iemand bij geweest die een beetje deskundig was en we hebben het deksel wat voor het branderhuis zit er afgehaald.

Zat veel troep in (waar dat vandaan is gekomen is me een raadsel) en ik zag ineens een scheur in het siliconen slangetje wat van de ventilator naar het gasblok loopt.

Deze vervangen en weer geprobeerd, en hij gaf weer een a01 storing. :?

Na de kap er op te hebben geschroefd doet hij het wel weer.

Hmm, waarom moet dat deksel er op om te werken, vraag ik me af...puur uit nieuwsgierigheid.

Ik heb meteen de ionisatiepen en de gloeistift een beetje schoongemaakt!
Knap onnie? :wink:

(De condensbak=de sifon?)
 

Tumkie

  • #9
Even functie en werking luchtdrukschakelaar Google'en...
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Condensbak komt uit in de sifon. De condensbak heeft ook een pakking en als die scheurt of scheef komt ben je weer verder van huis.
Laat er nou maar een vakman bij komen, bezuinig niet op je veiligheid en gezondheid.
 

Ries

  • #11
Ik snap de functie van de luchtdrukschakelaar wel, als de ventilator niet draait dan gaat de gasklep dicht.
Dat heeft er dus voor gezorgd dat hij de storing gaf die ik noemde.

Alleen kan ik niet beredeneren waarom hij het niet deed zonder die grote kap er voor, de ventilator draaide en de slang zit er tussen...

Ik zal hem wel laten nakijken, Frank.
De ketel hangt niet in huis overigens, dus alleen de schuur kan affikken. ;)

Jammer dat ik die condensbak niet kan vinden. :?
 

Marcn88

  • #12
In de econpact zit geen luchtdruk schakelaar het slangetje verzorgt de gas luchtkoppeling en zonder kap moet het toestel ook gewoon functioneren maarja je hebt er dus iemand bij die er ook weinig kaas van gegeten heeft haal er nu gewoon een vakman bij :roll:
 

Ries

  • #13
Hij heeft geen luchtdrukschakelaar dus, ik lees ook iets over een 'pneumatisch signaal' wat het gasblok krijgt.

Hoe werkt dat dan?

(Puur ter info..)
 

Marcn88

  • #14
Aan de hand van de ventilator druk wordt het gasblok verder open of dicht gestuurd dus hoger ventilator toerental hoe meer gas erbij gaat om de verbranding optimaal te houden dus vandaar de term "gas lucht koppeling "
 

Ries

  • #15
Weer wat geleerd, tnx!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu