Kelder maken

Rutger1986

  • #1
Beste mensen,

Korte tijd gelden heb ik een mooie woning uit 1986 gekocht, waar het een en ander aan moet gebeuren. Het betreft een geschakelde woning. Ik heb reeds de keuken vervangen en er een leistenen vloer ingelegd. De tuin is ook grotendeels opgeknapt.

Deze woning heeft een bijzondere kruipruimte/ kelder. Deze is namelijk circa 210 cm diep en heeft geen vloer. Ook is geen vaste ingang met trap aanwezig, je kunt er komen middels het kruipruimteluik in de keuken.
Bijzonder is ook dat er geen water in komt te staan. Dit heeft te maken met de hoge ligging van het perceel ( opgehoogd). Wel ligt er nu, na de vele regenval, op een plek een klein beetje nattigheid op de fundering, dit heb ik nog niet eerder gezien. Het lijkt en/ of uit het ventilatierooster gat te komen.

Mijn vraag: ik zou op termijn graag de ruimte willen gebruiken. Mogelijkheden, kosten en ervaringen mbt een trapgat, een betonvloer, afwerking van enigszins vochtige muren, verlegging van afvalwaterafvoerleidingen, mechanische ventilatie etc hoor ik graag!

Op een van de foto's staan de afvoerleidingen. Hierboven zit de trap naar de eerste verdieping en het toilet. Omdat hier een trap moet komen, zitten de leidingen in de weg. Ook is de vraag of het constructie technisch kan.

Zie foto's Gr Rutger




 

Densch

  • #2
Waarvoor wil je de ruimte gebruiken en wat zijn jouw afwerkingseisen?
 

Rutger1986

  • #3
Dank voor je bericht. Het zal een hobbyruimte worden. Een verjaardag vieren, gitaar spelen, klussen etc.

Afwerking hoeft dus niet zoals een een woonkamer te zijn, meer zoals een nette garage. Gr
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Staat de woning op staal of op palen? Ik verwacht op staal. Wat me opvalt is dat funderingsstrook bovenop de grond staat. Normaal wordt er minimaal tot bovenkant van deze strook aangevuld. Goed om hier verandering in aan te brengen (betonvloer).

In de PS-combivloer moet een raveling gemaakt worden, voor het trapgat. Dit moet berekend worden. Je hebt voor het maken van een kelder en de raveling een vergunning nodig.

Voor het verleggen van leidingen kan je beter een apart topic aanmaken in de juiste rubriek. Laat daarbij duidelijk zien welke leidingen het over gaat en waar ze wel kunnen lopen.

Ik heb de gedraaide foto rechtgezet.
 

Densch

  • #5
Houd er ook rekening mee dat mogelijk water dat nu in het zand verdwijnt straks op de betonvloer ligt.

Voor de raveling kan ook gekozen worden om een dragende muur te metselen in de kelder die de betonnen liggers ondersteund van jouw combinatievloer.
 

Rutger1986

  • #6
Bedankt voor jullie reacties. De fundering staat niet op palen. Het zand ligt inderdaad onder aan de funderingstrook. Waarom is het juist goed om beton te gaan storten? Of schuimbeton, of iets anders?

Er komt nooit water is de kelder te staan, het zand voelt wel een beetje vochtig aan, maar er komt nooit water in te staan. Zou het dan toch gebeuren dater water in komt te staan wanneer er beton wordt gestort?

Vergunning, klopt wist ik. Raveling, oké dus het is meer dan alleen even een stuk wegzagen. Kosten kunnen oplopen tot 2000 euro zonder trap?

Wat vinden jullie überhaupt van het idee om deze ruimte te gaan benutten, de moeite waard?

Gr Rutger
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
De buitenmuur is waarschijnlijk niet waterdicht. Daar komt dus vocht doorheen. Aan de buitenkant waterdichten is verstandig, maar dan moet er veel gegraven worden.

Een fundering op staal krijgt meer draagkracht als er meer gewicht rondom zit. Zie de afbeelding bij schuifvlakken van Joost.

Ik zou het wel de moeite waard vinden. Het is relatief eenvoudig, en omdat de ruimte al zo diep is, levert het veel op.
 

Rutger1986

  • #8
Aha, even geïnformeerd bij de buren, zij gen aan dat de buitenmuren wel zijn behandeld tegen vocht. Hun kelder is mooi droog, ze hebben dan ook een raampje ingebouwd voor ventilatie.

Straks mar eens informeren naar de kosten voor twee raampjes en een een trapgat naar beneden en ook naar de kosten voor het storten van beton.. Ben benieuwd....
 

Densch

  • #9
Ik vind het ook zeker de moeite waard.
Ik vind het zelfs erg waardevermeerderend .
Laat je even goed voorlichten over het behandelen van de muren.
 

Rutger1986

  • #10
Oké, bedankt. Gr
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu