Kast wit verven

Sonja1963

  • #1


Graag zou ik deze kast egaal wit maken,ik heb dit nog nooit gedaan en ben bang dat ik hem verknal, hoe ga ik te werk, welke verf moet ik gebruiken welk afschuurmiddel etc?
Wie kan me advies geven
Alvast bedankt

Groetjes Sonja
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Beste Sonja,

Is de kast in de was gezet, of behandels met olie of kleurbeits? Is het massief hout of fineer?
 

Sonja1963

  • #3
Ja dat weet ik dus niet, ik moet hem nog op gaan halen, dus dat maakt ook al verschil?
Als het nu fineer is, kan ik hem dan niet verven?

Groetjes Sonja
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Wij ook niet. Dus even navragen bij het ophalen. Was en olie, daar kunt u niet zomaar even overheen schilderen en zeker niet met waterverdunbare verf.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
Dit kastje is voor 99% zeker massief. Het gaat bij deze modellen meestal om grenen cq. vurenhout en ze zijn in de meeste gevallen op kleur gebracht met waterbeits en vervolgens afgelakt.

Overigens kan er best was opzitten, want het gebeurt regelmatig dat mensen gelakte meubels alsnog insmeren met was.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Vandaar mijn vragen aan deze mevrouw..

Om tot een goed advies te komen moeten we eerst weten over welk materiaal we praten. Grenen heeft bijvoorbeeld harswellen die eerst moeten worden "uitgebrand" ( reinigen met thinner ). Laat u die zitten, dan krijgt u gele kleverige vlekken door de dekkend laag bij verwarming.

Ook hartkwasten die vanuit het midden altijd gespleten zijn moeten we eerst behandelen. Deze komen voor bij zowel grenen als vuren.

Buiten doen we aan verduurzamen, binnen aan verfraaien, dus esthetisch mag zo'n kast er piekpijn uitzien.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
Kees,

Ook mij is het duidelijk dat voor een goed advies eerst het materiaal bekend moet zijn.

Mijn ervaring is echter dat het voor veel consumenten bijzonder lastig is om het materiaal van meubels te beoordelen. Vanuit mijn jarenlange ervaring in de meubelbranche meende ik daarom aan te moeten geven van welk materiaal dit meubel hoogstwaarschijnlijk gemaakt is. Grote kans namelijk dat de verkopende partij deze vraag ook niet kan beantwoorden.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Daarin heeft u 100% gelijk, maar wij zijn geen wonderdoktoren.

De eerste vraag die u zal worden gesteld bij het geven van een schilderadvies blijft: waaruit bestaat de ondergrond, waarbij alleen "hout" onvoldoende is.

U weet als meubelexpert dat alleen al de verschillen tussen loof- en naaldhout aanmerkelijk zijn. Verder kan het geen kwaad om vragenstellers om wat meer informatie te vragen. :mrgreen:
 

Sonja1963

  • #9
Goedemiddag

Het is uiteindelijk toch een andere kast geworden nl deze, die ik wit wil maken, hoe begin ik en wat moet ik allemaal doen?



Groetjes Sonja
 

Pirke

  • #10
Kees de schilder schreef:
Beste Sonja,

Is de kast in de was gezet, of behandels met olie of kleurbeits? Is het massief hout of fineer?

:lol: dit is grappig.
Maar even serieus.....zoek even door naar een witte kast, spaart je het schilderwerk.
 

Sonja1963

  • #11
Nou Bedankt,nu durf ik dus helemaal niks meer te vragen, ik kijk wel,krijg hem op de een of andere manier wel wit.

Groetjes Sonja
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Kijk Pirke, dit is dus niet de bedoeling...
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #13
Als er was op zit: eerst was verwijderen met en wasverwijderaar.

Meubel goed reinigen met een biologische verfreinger.

Zit er kleurbeits op of vernis, dan goed opschuren ( vrijwel kaal ) 2 x grondverven, eventueel porien opvullen met plamuur, shuren, voorlakken met verdunde aflak en aflakken.

Dit is het standaard schilderadvies. Wat nog steeds niet duidelijk is : wat zit er nu op. Dat moet u tich echt te weten komen naders heeft schilderen weinig zin met een verkeerd systeem. Vraag het anders aan iemand bij u in de buurt met verstand van zaken.
 

Sonja1963

  • #14
Hoi Kees

Hartelijk bedankt.

Volgens mij is het geen fineer, heb al een stukje geschuurd en dat ging best goed, heb goede hoop
Bedankt voor de tips, als hij klaar is zal ik een foto plaatsen

Groetjes Sonja
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #15
Dat zou leuk zijn! :lol:
 

Pirke

  • #16
Excuses, maar ik vond het vermakelijk. Was niets kwaads mee bedoeld.
 

Sonja1963

  • #17
Oke snap het, ik voelde me een beetje voor gek gezet,ligt natuurlijk ook wel aan mezelf, maar ja als je ergens geen verstand van hebt en je begint er nooit aan zul je er ook nooit verstand van krijgen toch,
:D :lol:

Groetjes Sonja
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu