Kast op wieltjes onder schuin dak

Bertbolle

  • #1
Ik ben beginnend klusser (met andere woorden, ik heb een hoop fantasie, en weinig ervaring met die realiteit maken).
Nu wilde ik op zolder, voor onder het schuine dak, een reeks (jawel, een reeks) kasten maken.
Het idee is een boekenkast te maken die schuin afloopt en op wieltjes staat, zodat deze uit de rij kasten getrokken kan worden, waarna je pakt wat je nodig hebt, en de kast er weer in duwt.
Het leek mij een heel simpel idee, maar ben er in de praktijk al achter gekomen dat dit tegenvalt.
Daarom hoop ik dat jullie wat ideeën hebben, en mij kunnen helpen.

Ik ben begonnen 1 prototype kast te maken, in de hoop daarna de rest te kunnen aanpakken.
Het grootste probleem waar ik tegen aanliep was het gewicht van de kast. Ik wilde de hele kast van MDF maken, maar het geheel is al best zwaar geworden.
Ik had er kleine wieltjes onder zitten, maar die hebben er leeg al moeite mee, laat staan als de kast gevuld is.
Aan de hand hiervan dus meteen 2 vragen:
Is er een lichtere soort hout die ik zou kunnen gebruiken?
En welke wielen zijn het meest geschikt?

Hier een tekening van het zij-aanzicht wat ik in gedachten had.


De diepte van de kast (de breedte van deze tekening, zogezegd) zou ongeveer 1,85 zijn. De hoogte is ongeveer 1,45. De diepte zou per kast kunnen verschillen.

Ik was van plan bij de meeste kasten een soort dubbele kast te maken, met planken aan beide zijden van de kast, die dan in totaal zo'n 70 cm diep zou zijn (aan elke zijde dus een plank van pakweg 35 cm diep).
Maar in de eerste plaats wil ik een soort triplex plaat als afscheiding gebruiken, om te voorkomen dat de kast kan gaan wankelen, en ik weet niet hoe ik dat kan realiseren als aan beide kanten planken komen. In de tweede plaats ben ik nu bang dat zo'n kast, die daarmee natuurlijk 2x zo zwaar wordt, dan helemaal niet meer te verrijden is.

Wat vinden jullie ervan? Hopeloos plan? Of zijn er nog mogelijkheden?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder