Kast op wieltjes onder schuin dak

Bertbolle

  • #1
Ik ben beginnend klusser (met andere woorden, ik heb een hoop fantasie, en weinig ervaring met die realiteit maken).
Nu wilde ik op zolder, voor onder het schuine dak, een reeks (jawel, een reeks) kasten maken.
Het idee is een boekenkast te maken die schuin afloopt en op wieltjes staat, zodat deze uit de rij kasten getrokken kan worden, waarna je pakt wat je nodig hebt, en de kast er weer in duwt.
Het leek mij een heel simpel idee, maar ben er in de praktijk al achter gekomen dat dit tegenvalt.
Daarom hoop ik dat jullie wat ideeën hebben, en mij kunnen helpen.

Ik ben begonnen 1 prototype kast te maken, in de hoop daarna de rest te kunnen aanpakken.
Het grootste probleem waar ik tegen aanliep was het gewicht van de kast. Ik wilde de hele kast van MDF maken, maar het geheel is al best zwaar geworden.
Ik had er kleine wieltjes onder zitten, maar die hebben er leeg al moeite mee, laat staan als de kast gevuld is.
Aan de hand hiervan dus meteen 2 vragen:
Is er een lichtere soort hout die ik zou kunnen gebruiken?
En welke wielen zijn het meest geschikt?

Hier een tekening van het zij-aanzicht wat ik in gedachten had.


De diepte van de kast (de breedte van deze tekening, zogezegd) zou ongeveer 1,85 zijn. De hoogte is ongeveer 1,45. De diepte zou per kast kunnen verschillen.

Ik was van plan bij de meeste kasten een soort dubbele kast te maken, met planken aan beide zijden van de kast, die dan in totaal zo'n 70 cm diep zou zijn (aan elke zijde dus een plank van pakweg 35 cm diep).
Maar in de eerste plaats wil ik een soort triplex plaat als afscheiding gebruiken, om te voorkomen dat de kast kan gaan wankelen, en ik weet niet hoe ik dat kan realiseren als aan beide kanten planken komen. In de tweede plaats ben ik nu bang dat zo'n kast, die daarmee natuurlijk 2x zo zwaar wordt, dan helemaal niet meer te verrijden is.

Wat vinden jullie ervan? Hopeloos plan? Of zijn er nog mogelijkheden?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Prima plan.

Gebruik zo dun mogelijk hout, terwijl het wel stevig genoeg blijft. Multiplex is geschikter, en veel lichter dan MDF. Is in verschillende diktes te koop.

Mijn eerste gedacht voor de diktes:
- rood: 12mm
- groen: 6mm
- blauwe tussenplaat: 3mm

Die verticale tussenplaat is wel belangrijk, want daar krijgt de kast zijn stevigheid door. Je hoeft hem niet persé tot de bovenkant door te laten lopen (zoals ik teken).

De horizontale planken kunnen evt. deels los gemonteerd worden, zodat deze in hoogte kunnen veranderen (zoals vaak bij kasten).



De wielen kopen van een goede kwaliteit. Wat is de ondergrond?
 

Bertbolle

  • #3
De ondergrond is vinyl. Niet ideaal, heb ik al gemerkt... Het deukt in, en de wielen zinken er een beetje in weg. Althans, wel de kleine wieltjes die ik heb gebruikt (die dus ook al te klein zijn gebleken...).

Multiplex is wel veel duurder, denk ik, maar goed, dat neem ik op de koop toe.
Goede tip, bedankt!
Maar zouden zulke dunne planken goed zijn om boeken te houden zonder te ver door te buigen? Ik zou eerder aan 18 mm dik denken, althans voor de dragende delen, of niet?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Multiplex buigt minder door, maar veert ook weer terug. MDF gaat steeds verder doorbuigen. Dikker mag natuurlijk ook, maar daar wordt de kast zwaarder en duurder van. De tussenplaat bevestigen aan de planken (of andersom) zorgt ook ervoor dat de planken minder doorbuigen. Of een latje onder de plank. Wel stevigheid, maar geen dikke plank. 18mm is niet nodig.

De maten van mij waren maar een eerste gedachte. Als je er één hebt gemaakt kom je er snel genoeg achter als het te dun is. Multiplex is er ook in 15mm trouwens. Dunnere maten zijn wat lastig te schroeven. Alles dus lijmen.

Zoek inderdaad wat grotere wielen. Of beter: brede wielen (weet niet of die te koop zijn). Let erop dat de wielen een vlak loopvlak hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu