Kast boven zoldertrap

Pxoz4932

  • #1
Hallo allemaal,

Afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met het aftimmeren van onze zolder, dit is allemaal perfect gelukt... op naar het volgende project!

We willen nu graag boven het trapgat een kast maken, daarnaast moet er nog een kast naast het trapgat komen (helemaal aan de linkerkant voor de wasmachine).

Nu heb ik (als beginnend klusser) een paar vragen:

- Met wat voor hout kan ik het beste het raamwerk / skelet maken? Vurenhout geschaafd? En wat voor maten?
- Met voor hout kan ik het beste de deurtjes en de zijkanten maken? MDF?
- Hoe kan ik het beste het raamwerk / skelet aan elkaar vastmaken? Met van die L stukjes of moet er echt gevreesd worden?

Alvast bedankt!

 

Geus

  • #2
Kan je even een tekeningetje maken ofzo van hoe je het bedacht hebt? Veel ruimte heb je zo te zien niet. Rekening houden met de ruimte voor de trap om ook wat grotere spullen boven te krijgen. Rekening houden met de afvoeren. Wasmachine voor de cv? Dat betekent ook radiator verplaatsen?
 

Pxoz4932

  • #3
Beste Geus,

Bedankt voor je reactie! Klopt, heel veel ruimte is er niet maar volgens mij genoeg voor een kast. De radiator en de CV mag je wegdenken, deze foto is niet bij ons thuis genomen maar de zolder situatie is precies hetzelfde. Er hangt dus geen CV / Radiator.

De schets:

 

Geus

  • #4
Oké, dat scheelt weer. Maten inschatten is van een foto natuurlijk moeilijk, maar het trapgat lijkt mij zo klein te worden, zou je wel eens spijt van kunnen krijgen. Ik zou sowieso het traphekje helemaal weghalen. Dan kan je lange staanders gebruiken.
 

Pxoz4932

  • #5
Oké bedankt! Qua maten bedoel ik niet de lengtes maar meer de dikte van het "raamwerk" hout. 50 x 70? Of is dat te dikt? Wellicht 50 x 50?
 

Geus

  • #6
Ik bedoel de maat van de hoogte van de doorloop op de trap. Dit ziet er uit als kopstootwerk. Maten voor het frame is uiteraard o.a. afhankelijk van wat je er gaat opslaan.
 

Pxoz4932

  • #7
Ik heb al uitgemeten dat iemand van 1.90m niet zijn hoofd zal stoten. Er zullen niet hele zware spullen in de kast komen...
 

Geus

  • #8
Plaats als test eens een balk van je traphekje naar de muur, zou nog wel eens tegen kunnen vallen.

(PS Je hoeft niet te quoten als je de eerstvolgende reactie plaatst. ;) )
 

Pxoz4932

  • #9
*Nu zonder quote :-)

Dat zal ik zeker doen! Bedankt voor je tips!
Wellicht hebben andere nog een suggestie voor de onderstaande vragen:

- Met wat voor hout kan ik het beste het raamwerk / skelet maken? Vurenhout geschaafd? En wat voor maten?
- Met voor hout kan ik het beste de deurtjes en de zijkanten maken? MDF?
- Hoe kan ik het beste het raamwerk / skelet aan elkaar vastmaken? Met van die L stukjes of moet er echt gevreesd worden?
 

Geus

  • #10
Advies voor maten laat ik aan anderen over, ik ben geneigd te over-engeneeren. ;) Vuren en MDF lijkt me prima. Voor de planken kan je ook MDF gebruiken, mits voldoende dikte en ondersteuning. Voor het raamwerk niet gaan prutsen met L-hoekjes, tenzij het niet anders kan. Een grote schroef (voorboren) door de zijkant van 1 balk de kopse kant van een andere balk in, in combinatie met lijm werkt ook prima. Maar misschien hebben anderen nog betere tips.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Als de zijkanten e.d. van (niet te dun) plaatmateriaal zijn, hoeven de balkjes niet zo groot te zijn. Het stevigst is een houtverbinding te maken. Maar met goede schroeven kan het ook.

Wat wil je er allemaal in gaan zetten?

De tip van het tijdelijke balkje om de hoogte te testen is een goede. Boven een traptrede moet minimaal 1.9m hoogte zijn (nieuwbouw 2.3 (slaapkamer) of 2.1m (berging)). Kies het niet te klein, want als je nog eens iets naar boven wilt sjouwen, zit het snel in de weg. Desnoods schuin maken. Je loopt ook niet recht een trap af, dus die hoogte wordt dan anders.

Ik zou de kast afsteunen op de vloer, maar het traphek er gewoon achter laten zitten.

Ga je die radiator verplaatsen? Wat is dat stuk hout tegen het traphek?
 

Ponus

  • #12
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu