Kast nodig om de planten in groot te brengen.

Barty

  • #1
Hallo, ik moet voor school een profiel werkstuk maken en ik heb afgesproken dat ik het voor het vak biologie ga doen.

Hierbij wil ik graag met planten werken en heb daarbij een kast nodig om de planten in groot te brengen. (hij hoeft niet reuze goed van kwaliteit te worden, omdat ik hem maar 1 ga gebruiken voor de proef (werkstuk).

Het is de bedoeling dat ik hier een aantal bonen staken op verschillende voeding laat groeien en daarvan moet ik een schema maken en noteren wat ik waarneem(verschillen enzo).

Maar wat nou eigelijk mijn vraag was: Of het wel een realistisch idee is om als onervaren klusser zelf een kast te bouwen. Als iemand goede iedeen heeft over de manier en welke materialen ik moet gebruiken en hoe ik alles het beste aan elkaar moet vestigen. Ook een bouwplan zou erg handing zijn.

Op een ander forum dachten mensen dat ik wiet wou gaan kweken, dit is niet het geval dit is puur voor school en ivm met de tijd en geld hoeft het ook geen super kast te worden.

Ik hoop dat ik er snel een paar reacties met goeie tips krijg!
Alvast bedankt !!

Bart
 

Kees61

  • #2
Dag Bart,

Kan je die bonen niet gewoon in een paar bloempotten zetten of in een plantebak?
Je kunt bij de doe het zelf winkel voor weinig kasten kopen volgens mij, voor dat geld kan je zelfs als klusser geen kast maken, vooral omdat je het na een tijdje niet meer nodig hebt.

Als je planten in een kast zet, dan komt er toch geen zonlicht meer bij? Het is me nog niet duidelijk wat je voor een kast wilt maken en waarvoor (mogen de leerlingen de bonen er niet af plukken?).
 

Pepjo

  • #3
Ga langs een sloop of zoek op internet naar gebruikte enkelglasramen. Meestal te geef of voor weinig. Hier kun je heel gemakkelijk een kasje van maken, zeker als je het tegen een zuidmuur van het huis aanzet.
 

Addie

  • #4
In zie soms op tuinderijen bogen overtrokken met transparant landbouwplastic, zodat een soort tunneltje ontstaat. Misschien kan je zo iets ook in het groot maken van bijvoorbeeld electrapijp in halve cirkels gebogen met daaroverheen plastic.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Misschien kan Barty even duidelijk aangeven of er een kas (dus doorzichtig) of een kast bedoeld wordt.

Verschilt één letter, maar maakt erg veel uit!
 

Kees61

  • #6
Het was mij ook niet erg duidelijk een kas of kast. Voor bonen heb je geen kas nodig.
Je kunt ook bonen nemen die zonder stok groeien, dus als een lage plant. Stamslabonen heet dat volgens mij. Die kunnen al in een paar bloempotten groeien.
Zo he, zit ik toch nog te tuinieren :-)
 

Barty

  • #7
Neej het moet echt een kast zijn zonder dat er licht bij mag komen, het hoeft geen echte grote kleren kast te worden. Hij komt in mijn biologie lokaal te staan waar niet echt super veel ruimte is.

Ik heb wat informatie nodig over hoe ik de planken aan elkaar moet zetten. Stel je maakt een kist voor speelgoed, hoe zou ik de planken aan elkaar laten zitten, met lijm of gewoon spijkers enz.

Het hoef geen Kas te worden maar echt een doos of kastje met 1 deur boven of aan de zijkant.
 

H@ns

  • #8
Maak een deal met een VMBO of een MBO hout in de buurt, daar worden regelmatig kast-achtige kistjes gemaakt die niet allemaal mee naar huis worden genomen!
 

Kees61

  • #9
Barty schreef:
Neej het moet echt een kast zijn zonder dat er licht bij mag komen
Aha, maar dan groeien de plantjes toch niet, zonder licht?

Je kunt wel snel iets in elkaar flansen van plaatmateriaal. In de hoeken schroef je gewoon een lat als verbinding. Je kunt dat onderaan ook doen en daar een bodem in leggen. En bovenop leg je een plaat waar je een paar latten aan schroeft (of stukjes lat in de hoeken) die binnen de kist vallen, zodat de deksel op zijn plaats blijft liggen.

Je kunt ook bij een doehetzelf winkel kijken of zo'n winkel waar ze meubels verkopen voor bijna niks, of je daar een kastje kunt kopen met deuren. Of bij de 2e hands markt (op het internet).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu