Kan regeling vloerverwarming eenvoudiger?

Thuur

  • #1
We willen, liefst op een zo eenvoudig mogelijke manier, zoneregeling toepassen bij vloerverwarming.
Onze installatie is louter gebaseerd op vloerverwarming, dus we hebben nergens radiatoren.
Wat ik hoopte te vinden was iets in de orde van thermostaten (zoals op radiatoren worden geplaatst)
die tussen elke lus (slakkenhuispatroon) van de vloerverwarming kan worden geplaatst.
Wordt deze methode daadwerkelijk nergens toegepast en zo niet: waarom eigenlijk niet?

Mijn doel: We hebben een aanpandige garage die we van vloerverwarming voorzien. Deze wordt aan de verdeler gekoppeld die ook de huiskamer voorziet. Voor mij is niet belangrijk wat precies de temperatuur in die garage wordt, maar zou de vloer graag op een graad of 10 willen houden terwijl dezelfde verdeler ervoor zorgt dat de temperatuur in de huiskamer ca. 20 graden blijft.
 

Bernhard

  • #2
Dat kan eenvoudig door minder slangen te leggen. Een zone regeling is dan niet nodig. mvg bernhard
 

Thuur

  • #3
Bedankt voor uw response.
Ik vrees echter dat uw optie niet de oplossing is.
Immers: de temperatuur van de vloerverwarming in de garage zou immers bijna dezelfde worden als in de huiskamer.

Met vriendelijke groet,

Thuur
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Je kan de kranen van de lussen van de garage dichter zetten, dan komt er minder water in en du sblijft de temperatuur lager.
Je kan ook elke lus voorzien van een klep en in de garage een thermostaat, dan gaan e kleppen alleen open as het te koud word.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #5
Bernhard schreef:
Dat kan eenvoudig door minder slangen te leggen. Een zone regeling is dan niet nodig. mvg bernhard
Doe dat niet!! Slangen verder uit elkaar leggen raad ik altijd af, omdat het dan aanzienlijk langer duurt voordat de vloer opgewarmd wordt.
Dat resulteert weer in een hoger energieverbruik.

Beste en eenvoudigste is, om de groep die in de garage ligt te voorzien van een stelmotortje (230 Volt), wat bediend wordt door een thermostaat die je in de garage plaatst.
Je hoeft niet iedere groep op de verdeler van stelmotortjes te voorzien: alleen de groep die in de garage ligt.
Deze oplossing hoeft erg weinig te kosten en werkt 100% volgens hetgeen je wenst.
 

Bernhard

  • #6
DeGooyer,
Je hebt meerdere keren geschreven dat de VV meer capaciteit heeft als de slangen op 10cm gelegd worden.
De TS wil de garage verwarmen tot ca 10grd. Dat kan met een kleine verwarming, minder slangen. Een kamer met een kleine radiator geeft ook minder warmte en een lage kamertemperatuur. Een kleine VV in de garage zal ook een lage ruimte temperatuur geven.
De vloer kan met een te kleine VV nooit te warm worden.
Je uitleg is niet juist. De capaciteit van elk verwarmingssysteem wordt bepaald door het aantal m2 en het temperatuur verschil de ruimte en het verwarmingselement, dat kan een radiator of een vloerverwarming zijn. Moeilijker is het niet. mvg bernhard
 

Thuur

  • #7
Beste Bernhard,

Uw suggestie zou misschien een optie kunnen zijn, maar ik zie daarin een groot risico.
De verhouding tussen huiskamer en garagevloer komt daarmee vast te liggen. Mijn doelstelling is om, wanneer de garage niet als knutselruimte wordt gebruikt, de ruimte slechts vrij te houden van vorst.
Ga ik wel aan de knutsel, dan zou ik 'm graag willen kunnen verhogen naar bij voorbeeld 17 graden.

Waar ik aan denk is het volgende:
Wanneer vloerverwarming in combinatie met radiatoren wordt gebruikt (is bij ons niet het geval)dan zit er op de verdeler een thermostaat die ervoor zorgt dat het water in de vloerverwarming niet boven de 40 graden komt. Daarbij vraag ik me af of ik zo'n zelfde regeling niet kan toepassen voor de vloerverwarming in de garage. Enig nadeel zou kunnen zijn dat ik misschien een complete verdeel-unit erachter moet koppelen, dus ook met een aparte pomp. Tenzij iemand een slimmere schakeling weet te bedenken?

Met vriendelijke groet,

Thuur
 

Bernhard

  • #8
Als je in de garage tijdelijk een hogere temperatuur wil bereiken kan je een extra verwarming installeren. Dat kan met een radiator. De radiator apart aansluiten op de verdeler.
Omdat de radiator dan met een lage temperatuur wordt gestookt moet de grootte worden aangepast aan die lage watertemperatuur. Ik schat dat de grootte van de radiator 2x groter moet zijn dan bij een hoge watertemperatuur. Met deze oplossing heb je een basisverwarming met de vloer en een naverwarming met de radiator.
Het voordeel met de naverwarming van de radiator is de snelle opwarming. De vloer snel op een hogere temperatuur brengen met de vloerverwarming zal veel te lang duren. mvg bernhard
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #9
@Bernhard: als reactie op hetgeen je schreef n.a.v. mijn bijdrage volgende.
Laat mij nou maar!!
Ik zie dat we met onze kennis van zaken op het gebied van vloerverwarming en zoneregeling veel succes hebben en dat onze oplossingen ook zeer gewaardeerd worden.
Dus al dat getheoretiseer kan mij gestolen worden.
Ik licht de aanvragers en mijn klanten voor op een manier, die begrijpelijk is voor iedereen en smeer ze ook geen installaties aan die veel en veel te duur zijn.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #10
Ik moet DeGooyer gelijk geven. Wie gaat er nu nog een vloerverwarming aanleggen met slangen om de 15 of zelfs 20 cm? Liever gewoon hoh 10 leggen, en naregelen met de ventielen of een elektrisch gestuurd ventiel met thermostaat in de garage.

Mocht er dan toch nog een radiator nodig blijken, kan deze altijd nog opgehangen worden.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #11
Hessie schreef:
..... Wie gaat er nu nog een vloerverwarming aanleggen met slangen om de 15 of zelfs 20 cm? .......
Helaas zijn er nog veel installateurs die het wel aanbieden en dus de markt voor vloerverwarming lopen te verzieken en voor problemen zorgen. Heb iedere dag te maken met verkeerd aangelegde vloerverwarmingen. Een verkeerd aangelegde vloerverwarming, dus met buizen op te grote afstand van elkaar, is door regelingen nooit goed te verbeteren.

Leg zoveel mogelijk buis in de vloer: daar krijg je nooit spijt van en het scheelt erg weinig in prijs....je kunt het maar één keer goed doen.

Om met Hessie te spreken: Doe het goed, of doe het niet!
 

Thuur

  • #12
Hessie schreef:
Mocht er dan toch nog een radiator nodig blijken, kan deze altijd nog opgehangen worden.
We hebben bewust gekozen om alle radiatoren uit de woning te verwijderen.
Even een situatieschets: We hebben een vrijstaande woning met houten vloer op de bovenverdieping. Over de volledige breedte (ca. 7.5 meter) hebben we 5 meter aangebouwd.
Daarbij hebben we op de gehele benedenverdieping (ook bestaande gedeelte) een betonvloer gestort met daaronder 20 cm. EPS (piepschuim) platen. De aanpandige garage (ca 40 m2) is eveneens voorzien van een betonvloer, echter op 10 cm. EPS platen.
De bovenverdieping van de bestaande woning ligt op een houten balkenlaag, dat deel willen we elektrisch verwarmen (verwarming onder de laminaatvloer).
De bovenverdieping van de aanbouw heeft een betonvloer (gebaseerd op breedvloerplaten).
Doordat we geen enkele radiator hebben wil ik de ketelthermostaat op 40 graden houden. Volgens mij komt dat het rendement ten goede.
Om die reden zie ik het plaatsen van een losse radiator dan ook niet als optie..

Met vriendelijke groet,

Thuur
 

Thuur

  • #13
Degooyer schreef:
Leg zoveel mogelijk buis in de vloer: daar krijg je nooit spijt van en het scheelt erg weinig in prijs....je kunt het maar één keer goed doen.
[/b]
Daar ben ik het volledig mee eens. Voor alle ruimtes geldt de vloerverwarming als hoofdverwarming. Daarbij sluit ik niet uit dat we als gevolg van onze "participatiemaatschappij" de optie open moeten houden om, als we ooit oud en gebrekkig worden, de garage moeten kunnen inrichten als leefruimte (slaapkamer op begane grond). Een afstand van 10 cm. zie ik als goede waarborg om de vloerverwarming zo egaal mogelijk te verwarmen en om voldoende capaciteit te hebben voor optimale warmte-overdracht.

Met vriendelijke groet,

Thuur
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #14
Ik ben het helemaal eens met Hessie en de Gooyer.

Wat ik wel vaker mee gemaakt heb is, dat er geen rekening wordt gehouden met vorst langs de randen bij de garagedeur(en) zelf.

Als het plotseling heel koud wordt en de de verwarming niet constant brand of op een hele lage temperatuur, dat de vloer nog net kan bevriezen voor de elektrische afsluiter is geopend en de vloer van warmte wordt voorzien.

Dan barst de vloer z'n eerste 1/2 meter voor de deur eruit.

Vr Gr en succes ermee
 

Frank1975

  • #15
Volgens mij is in dit geval de makkelijkste oplossing ook om de garage met een aparte thermostaat te regelen.
Dus om er een aparte zone van te maken, want de ketel moet natuurlijk wel aangaan als er in de garage wel warmtevraag is, en in de woonkamer niet...
 

Thuur

  • #16
De verwarming is inmiddels aangelegd en in werking.

Voor de aanleg van de slangen heb ik besloten een professioneel bedrijf in te huren. Zij zijn in staat gebleken om alle leidingen te verdelen in ongeveer gelijke lengten (dit is echt een vak apart!!).
Verder viel me op dat ze geen extra leidingen hebben gelegd bij deuren en ramen bij de buitenmuur.
Sommigen doen dat namelijk om eventuele koude op die plaatsen te compenseren. Op zich is dat een punt, maar aan de andere kant haalt die methode het totale rendement naar beneden. Onze ramen zijn voorzien van triple glas met verbrede spouw (0.5 W/m2K).

Qua regeling erkende het bedrijf dat meet- en regeltechniek bepaald niet hun sterkste kant is.
We hebben dan ook afgesproken dat ik dit voor mijn rekening zal nemen.
We spreken dus over een installatie ZONDER pomp met op de bovenverdieping 3 groepen en beneden 12.
De CV ketel beschikt over een "vrij programmeerbaar" relais. Dit relais heb ik ingesteld op "inschakelen" wanneer de ketel in bedrijf is.
Vanaf de ketel wordt nu 220 Volt aangeleverd wanneer de ketel in bedrijf is. De verdere regeling is NOG eenvoudiger dan ik vermoedde:

De thermostaat die de ketel aanstuurt hangt bij ons in de ruimte die het belangrijkste is voor warmtevraag: de huiskamer!
Op ruimtes waar ik de temperatuur lager wil hebben, zoals slaapkamer en garage staan actuators op de desbetreffende groepen in serie met iedere ruimte-thermostaat. Deze thermostaten moeten uiteraard wel geschikt zijn voor 220 Volt. En die zijn er volop!

Theoretisch nadeel: Wanneer in een ruimte als de garage warmtevraag is, dan zal deze pas worden (mee)verwarmd vanaf het moment dat de huiskamer erom "vraagt". In de praktijk komt dat bij ons niet voor.

Ondertussen werkt de installatie bij ons reeds enkele maanden naar volle tevredenheid.

Met vriendelijke groet,

Thuur
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu