Kan ik over deze grondverf met alkydverf aflakken?

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Ik heb een 20 tal kleine houten latjes die ik moet lakken. Met een kwastje en rollertje gaat dit niet heel erg makkelijk.

Ik heb een spuitbus met acrylgrondverf staan. Kan ik dit aflakken met lak op alkydbasis?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Als dit niet op de bus staat dan niet doen. Er moet duidelijk op staan dat deze grondverf overschilderbaar is met zowel watergedragen- als alkydharsverven.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik geloof dat er op de bus staat dat de grondverf met elke soort verf overspuitbaar (dus ook af te lakken) is. Zal straks eens op de bus kijken als ik thuis ben.

Of zou dat alleen maar gelden voor verf van het eigen merk (mo*ip)?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Tja Bert, geloven doen we in een daarvoor opgericht instituut. Je moet je er werkelijk van overtuigen dat het erop staat.

Een verfsoort is niet merknaam gebonden. Een alkydverf is een alkydverf, of Sinterklaas die nou levert of zwarte piet hem maakt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Etiket geeft het volgende aan: Geschikte primer als voorbehandeling voor het aflakken met alkydhars-, nitro-cellulose-, 1-K acrylaat- en 2-K acrylaatlakken. Overspuitbaar met alle verfsystemen.
 

Mechas79

  • #6
Er staat dus niets op over watergedragen verf..
 

Chathanky

  • #7
Wel alkyd basis en daar ging het toch om?

Als je de tijd ng hebt maak je even een proefstukje voordat je werkelijk aan de gang gaat.
 

Mechas79

  • #8
Ja maar ook dat kan watergedragen zijn.

Ter verduidelijking, niet als antwoord voor de vraagsteller maar algemeen,
Alkyd-epoxy-polyester-polyurethaan -2k systemen op basis van acrylaat-epoxy-polyurethaan enz,
kunnen op water basis, heel belangrijk voor een vraagsteller op het moment dat er een systeem wordt genoemd. In deze forum wordt heel vaak acryl verf als enige waterbasis systeem genoemd maar is echter zo dat bijna alle conventionele systemen als dispersies of emulsies verkrijgbaar zijn.

Fijne avond,
Gr
Mechas
 

Chathanky

  • #9
Als de spuitbus een automotive product is gelden de afwerklagen ook voor dergelijke systemen, daar lijkt het wel op.
Volgens mij moet je die ook niet als ondergrond gebruiken voor het verwerken op hout.
 

Tiho

  • #10
Al onze roeststopproducten en grondverven zijn over het algemeen zeer geschikt voor hout.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #11
Het product kun je ook voor hout gebruiken. Staat zelf vermeld bij "geschikt voor".

Maar even voor de duidelijkheid: kan het nu wel of niet gebruikt worden bij elkaar? De lak is van Hi**or perfect finish op terpetinebasis.
 

Mechas79

  • #12
Bert,
Als op u spuitbus staat dat het geschikt is voor alkyhars dan is het gewoon mogelijk. Zo een grondverf geeft meestaal problemen met Thinner houdende producten als aflak, deze tast namelijk zo een grondverf wel aan.
Als u toch zeker wilt zijn, dan kunt u een proefstukje opzetten zoals Chathanky ook al zei.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #13
1 proeflatje kan toch wel? :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu