Kabel loskrijgen in laadpaal ICU Compact

FelixZ

  • #1


Dag,

Van collega heb ik zijn laadpaal overgenomen, bij mijnthuis reeds geplaatst.

Iemand idee hoe ik
Aarde, blauw en bruin loskrijg ?

Daarnaast is aarde van tuinkabel met mantel, dus in 'mannetje' gestoken en dan in stekkergeel geplaatst.
Iemand idee waar ik dit soort 2.5mm2 stekkers kan kopen ?

Groet, F
 

Ronaldjes

  • #2
Draad kun je los krijgen door een kleine platte schroevendraaier in het sleufje tussen witte tekstkader en de draadinvoer te steken en eventueel de schroevendraaier naar boven te bewegen.

Zie niet welk type 'mannetje' stekker je bedoeld, maar is het niet mogelijk in de bestaande draad dmv een kroonsteen aan de nieuwe te maken?
 

Ronaldjes

  • #3
Heb nog een keer het stukje over je aarde zitten lezen. Bedoel je dat ze de afscherming van de buitenkabel in de geel groene krimpkous hebben gedaan. Daarna deze in een stekkertje (ik denk adereindhuls) hebben gestopt en toen in de PÉ aansluiting hebben gestoken?
Als dit zo is mag je hem bij dit type klem ook zonder huls aansluiten omdat de losse aders van de mantel goed vast worden gedrukt door de kiemkracht van de klem. Misschien wel beter contact dan met een huls of stekkertje.
 

FelixZ

  • #4
Dank !

ja, inderdaad is krimpkous om "aarde gelegd" (zijnde metalen draadjes welke samen onder de metalen mantel liggen), deze in adereindhuls gedaan en toen ingebracht in de PE aansluiting.

dank voor je hulp !
 

FelixZ

  • #5
Dag,

Paal inmiddels aangesloten op grondkabel.

Nu in de meterkast, er is een plek van 2 groepen nog vrij. Hier past mooi de gecombineerde Din aardlek/groep.

Kan deze direct op 1 van de 3 minst belaste hoofdschakelaars worden aangesloten en de blauwe in de nul naast de drie hoofdschakelaars ?

Heb ik een 1 of 3 fasen kast, lijkt een 3 toch....? [img]https://www.klusidee.nl/Forum...ustratie. Hartelijk dank voor het meedenken!
 

FelixZ

  • #6
Foto 2
 

FelixZ

  • #7
Foto 3

 

Ronaldjes

  • #8
*Je hebt 1 hoofdschakelaar in je meterkast zitten, en deze schakeld drie fasen en een nul.
* Je meterkast is dus ook drie fasen uitgevoerd! Je hebt dus 'krachtstroom'.
* je kunt de nieuwe aardlekautomaat idd aansluiten op de fase met het minste vermogen. Dat is niet altijd de fase waar de minste groepen achter zitten. Twee groepen met grootverbruikers kunnen veel meer verbruiken dan vijf groepen met enkel verlichting.
*je zult wel de doorverbindstrip in moeten korten. Let bij het terug schroeven wel goed op dat deze goed onder de schroef zit. Dit gaat in de praktijk weleens mis, ook bij vakman😜

*Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden (is zo te zien nu ook niet gebeurd). Is dat je de draden die je op de hoofdschakelaar (en alle andere aansluitingen waar twee draden onder één schroef zitten) aan gaat sluiten dmv een adereindhuls samenperst.

Hierdoor ontstaat 1 dikke aansluiting ipv twee losse draden. Het kan namelijk voorkomen dat de ene draad net een fractie dikker is dan de ander en dan zal 1 draad nooit helemaal vast zitten. Zeker in een drie fase installatie is dit gevaarlijk, als de nul los zit bestaat de kans dat je 400 volt op je installatie krijgt te staan. Met alle gevolgen van kapotte apparaten en schade van dien.

Bij twijfel, bel de installateur! Lijkt me verstandig, kwestie van half uurtje werk.
 

FelixZ

  • #9
Dank!,

Lijkt mij tijd voor installateur en ik zal je advies ook als uitvoeripdracht geven !

Groet, Felix
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu