Isolerende noppenplaat zinvol, hoe dik zandcement?

Hobbyben

  • #1
Hallo,

Ik ga een aanbouw plaatsen en wil er vloerverwarming inleggen. In de vloeropbouw zit al een isolatielaag (10cm polystyreen). Is het dan nog zinvol om een isolerende noppenplaat (noppen voor plaatsingsgemak) te gebruiken of niet? Gevoelsmatig lijkt het me wel nuttig omdat ik anders nog een extra laag beton warm zit te stoken, wat iig een tragere opwarm reactie geeft.

Hoe dik zal ik de noppenplaat dan het beste aanschaffen? (dikker vast altijd beter, maar ergens neemt het rendement wel hard af) Er zijn diverse diktes verkrijgbaar ... platen ca 20 / 30 / 50 cm dik.

Hoe dik moet de zandcement laag worden? Als ik het zo lees ca 50 cm. Is dit dan bovenop de nop (~=slang) of vanaf de voet van de nop. Is dikker wel ok? We twijfelen nl nog tussen tegel of pvc vloer wat ca 1 cm scheelt in totale dikte.

Aangezien het nieuw gebouwd wordt heb ik nu nog de vrijheid om de dikte en niveaus te kiezen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
10cm piepschuim is heel weinig als vloerisolatie.

Ik zou geen 50cm zandcementvloer maken :roll:

Over vloeropbouw met vloerverwarming is al veel geschreven op dit forum...
 

Hobbyben

  • #3
Heb op het moment geen tekeningen (vakantie)maar dacht toch dat het 10 cm PS was.

Qua zandcement hoogte neem ik je advies ter harte en zal ik het verlagen naar 50 mm :wink:

Er is inderdaad al veel geschreven over vloeropbouw. Het lijkt soms wel alsof iedere vloer anders is want het loopt vaak uiteen....

Kan ik ook nog een normale CV buis (kunstof, al dan niet in mantel) door de dekvloer trekken (naar een radiator) of is dat vragen om problemen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Nieuwbouweis voor een vloer is Rc=3.5 dat is dan minimaal 13cm PS. 10cm valt eigenlijk nog wel mee dus.

Volgens mij is iedereen het wel eens dat minder beton opwarmen beter is, dus isolatie op de vloer en daarop vloerverwarming. De meeste kiezen echter voor gemak, dus isolatie onder de vloer.

De beantwoording van de vraag over de cv-buis laat ik aan anderen over. Al denk ik dat die vraag ook al vaker is gesteld...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu