Isoleren vv slang

Geen watje

  • #1
Het is de bedoeling dat achter de tegelkachel een aantal meters vv slang wordt geplaatst om warmte te transporteren naar het vloerverwarmingssysteem. Dit volgens het idee van "De 12 ambachten."
Slangen lopen in de kruipruimte.
Vragen:
1.Mag je de buizen samen in één pakket isoleren of moet het gescheiden ?En waarom wel/niet, want dat intrigeert mij in hoge mate.
2.Op de vv unit is nog een aanvoer en retour aansluiting vrij. Kan ik daar de slang op aansluiten of moet er aangesloten worden aan de leidingen die vanaf de cv lopen ?
Vast bedankt voor jullie reactie.
 

Xr8

  • #2
Je mag het best in een pakket isoleren. Als je echter de aanvoer en retour tegen elkaar aanlegt dan heb je kans dat het koude retour water de aanvoer wat afkoelt. Of je dit zal merken?

Succes.
 

Geen watje

  • #3
Bedankt Xr8 voor je antwoord.
Weet je ook het antwoord of ik direct kan aankoppelen op de vv unit ?
 

Xr8

  • #4
Aansluiten op de verdeler zou mijns inzien ook moeten werken, je kunt nu de pomp van de vloerverwarmingsverdeler gebruiken om de warmte het systeem in te pompen. Tevens zal nu de maximaal thermostaat van de verdeler in kunnen grijpen in geval het geheel te heet wordt.

Let wel op, kan het water in de slangen tpv de kachel gaan koken bij stilstaand water?? Houd hier wel rekening mee, vloerverwarmingsslang is vaak niet geschikt voor hele hoge temperaturen en doordat het systeem onder druk staat is het kookpunt van water hoger dan 100 graden! Er zal zeker een beveiliging moeten komen om dit te voorkomen.

Misschien zijn er andere mensen die er ook een visie op hebben.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu