Isoleren van garagebox geluid en warmte

Neilneil

  • #1
Beste klussers,
Ik ben van plan om mijn garagebox te isoleren voor wat betreft geluid en ook warmte. Het onderwerp is al vaak langs gekomen maar ik zit toch nog met een specifieke vraag waar ik geen goed antwoord op kan vinden. Het plan is om de muren te isoleren met een massa-veer-massa systeem zoals te zien is op het meest rechtse plaatje van de ingevoegde afbeelding


Daarbij vervang ik dus 1 gipsplatenmassa voor de muur. De muur zelf is halfsteens met een de binnenkant een stuclaag. Ik zelf denk eraan om 10 cm steenwol rechtstreeks op de muur vast te maken met muurankers dan een luchtspouw van 3 cm en dan een zwevend en ontkoppeld houten frame met nog eens 10 cm steenwol en daarop dan 2 x 12,5 mm gips. Een dikke wand dus. Alleen zit ik met de ventilatie. Waar plaats ik een folie (dampopen of dampdichtefolie??) en wat vinden jullie van de isolatiewaarde van dit plan qua geluid en warmte? (daarnaast ga ik de bestaande constructie zoveel mogelijk ontkoppelen om contactgeluid te minimaliseren).

Alvast bedankt voor jullie reacties

Neil
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Die steenwol rechtstreeks tegen de muur kan je beter weglaten. De bestaande muur kan je het beste ventilatieopeningen in maken om de spouw te ventileren.

Gaat de ruimte verwarmd worden? Anders krijg je problemen met vocht. Ventilatie moet je ook nog gaan regelen. De garagedeur isoleren is ook een uitdaging. Wat wordt de functie van de box?
 

Neilneil

  • #3
Bedankt voor uw antwoord. De steenwol op de muur was bedoeld om te voldoen aan het massa-veer-massa plaatje geheel rechts op de afbeelding. Als ik deze weg zou laten dan val ik een heel stuk terug in de geluidsdemping tenminste als ik de afbeelding goed lees. Ook de thermische isolatiewaarde zal halveren omdat de isolatie maar 10 cm ipv 20 cm dik is lijkt mij. De ruimte gaat verwarmd worden en het is de bedoeling om er een werkruimte van te maken. De garagedeur wordt vervangen door een hardhouten deurkozijn met hr++ glas.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Die plaatjes zijn van tussenmuren. Dus geen voorzetwand. Je hebt dus de verkeerde referentie tepakken.

Meer thermische isolatie bereik je door de voorzetwand dikker te maken, of een isolatiemateriaal te kiezen met een lagere lambda. Een extra (valse)spouw doet de isolatie erbuiten teniet.

Bij geluidsisolatie gaat het vooral om de zwakste schakel. Als ik het zo lees gaat dat de voorpui worden. Kan beter triple glas of speciaal dik HR++ kiezen. Zorg voor een goede kierdichting (en dan bedoel ik niet alles dicht PURren!).

Ook de ventilatievoorziening moet voorzien gaan worden van de juiste geluidsreducerende maatregelen.
 

Bernhard

  • #5
Het is beter een plan te maken met:
- de hoogte van het geluid in Db in de werkruimte en buiten
niveau buiten 40Db en binnen 60Db dan moet 20D gedempt
worden.
- de gewenste Db in de werkruimte
- komt het geluid van buiten of van binnen
- moet het geluid in de werkruimte gedempt worden?
- demping van het geluid in de ruimte vereist een andere
aanpak dan demping van zgn overspraak
- moet ook het dak en de vloer geluidstechnisch geisoleerd
worden? omloopgeluid
- ventilatieopeningen moeten ook geisoleerd worden.
Het deel met de laagste demping, meestal de ventilatieopeningen, bepaald de waarde van demping van de andere onderdelen, ( demping ventilatie bv 10Db dan de muur ook 10Db )
Met gipsblokken tegen de muur is de demping veel hoger.
mvgr bernhard
 

Neilneil

  • #6
Als ik het goed begrijp dan kan ik dus zou dus de goede volgorde zijn:
-Buitenmuur
-Latten 2 cm dik op de muur( geimpregneerde latten?)
-Dampopen folie op de latten
-steenwol 20 cm ( hoe dikker hoe beter)
-dampdichte folie??
-gipsplaten dubbel of gipsblokken ( het gewicht is het belangrijkste bij geluid??). Met gipsblokken wordt de muur misschien dan wel erg dik. Daarbij letten op dat alle gaatjes en kiertjes goed afgedicht zijn.

Klopt dit zo?

Het gaat eigenlijk het meeste om het contactgeluid van de buren in de naastgelegen box te reduceren en daarbij ook om de thermische isolatie. Het balkenplafond licht op een gemeenschappelijke tussenmuur en dit zal ik moeten ontkoppelen anders is dit een grote boosdoener vwb contactgeluid. Zelf dacht ik aan een stalen balk te plaatsen onder de balken en dan de balken los te zagen zodat ze geen contact meer maken met die muur.

Het dak zal ook geisoleerd moeten worden maar zoals ik hier begrepen heb kun je dat beter van buiten doen met roofmate platen op het dak.

Bedankt voor de reacties

Neil
 

Neilneil

  • #7
Gevonden op de site van de glaswol fabrikant
Dit lijkt wel aardig op mij oorspronkelijke idee, toch


1. Steens metselwerk (in mijn geval halfsteens)
2. glaswol achter de stijlen
3. Metalen C-stijlen
4. Glaswol tussen de stijlen: volledige vulling
5. KM Duplex klimaatfolie
6. gipskartonplaat 12,5 (in mijn geval 2x 12,5mm)

Lijkt mij wel wat. Kan dit volgens jullie?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Dit is een prima oplossing. Bij halfsteens metselwerk moet je wel zeker weten dat er geen vocht naar binnen komt. Maar met stucwerk aan de binnenkant is dat niet te verwachten. Zal vast geen gipsstuc zijn.

Was al verteld dat het "ontkoppelen" van de bestaande constructie (dakbalklaag) geen goed idee is?
 

Neilneil

  • #9
Het is geen gipsstuc maar een soort betonachtig materiaal wat gedeeltelijk wit geverft is. Is die verf ook voor de vochtdoorslag? Als dat zo is kan ik dat dan beter overal doen? Sommige stukken zijn niet geverfd en daar kun je min of meer zien waar de stenen zitten en waar het cement ik weet niet of dit vocht is of niet.

Waarom is het ontkoppelen geen goed idee?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Die verf lijkt me niet om vochtdoorslag te voorkomen. In dit soort situaties wordt meestal een cementgebonden stuc gebruikt. Plaats evt. wat foto's van die muren.

Als je de nieuwe binnenmuur dragend maakt (ontkoppelde dakbalken) moet deze daar geschikt voor zijn (incl. fundering). En alles moet op spanning gebracht worden, om te voorkomen dat het dak gaat zakken. Dat levert zoveel praktische bezwaren op dat je hier beter niet aan kunt beginnen. Is ook niet echt nodig, want er zijn andere opties. En zoals gezegd zijn andere onderdelen het zwakke punt.
 

Neilneil

  • #11
Vooraf even excuses voor het lange verhaal....



De stuclaag is niet heel dik ik denk max 1 cm. Het lijkt toch wel vochtdoorslag te zijn. Wat zou ik hieraan kunnen doen als ik toch de voorzetwand zo wil maken?

IJkenhout Jij bedoeld dat de zwakste schakel zit in de deur en het raam wat erin komt zoals je al aangaf?. Alleen komt de ingang met de deur uit in een wachtkamertje. De hoofdruimte die daarnaast komt moet zo geluidsdicht als mogelijk worden. De scheidingswand tussen de wachtruimte en de hoofdruimte wil ik ook zo soundproof mogelijk maken eventueel met een dubbele deur (1 naar binnen en 1 naar buiten draaiend. Twee andere ruimtes en de wachtruimte komen tegen de muur van de buren zodat de hoofdruimte volledig afgesloten staat van de gezamelijke muur met de buurgaragebox die ook maar halfsteens is. De halfsteensmuur met de buren kan ik met een voorzetwand ook weer isoleren tegen geluid.Alleen het balken plafond ligt op die gezamelijke muur met de buren en zou loopt dwars over de wachtruimte heen en ligt dus ook over de hoofdruimte en ik ben bang dat de balken eventueel hinderlijk geluid gaan doordragen. Vandaar mijn idee om de balken te ontkoppelen met een metalen balk en staanders die op een fundering moeten komen en geheel ontkoppeld van de muur komen. Of een nieuwe dragende muur ervoor maar dan moet de fundering helemaal aangepast worden.
Kan je ook de balken verend gaan opleggen bijvoorbeeld door ze op een met een balkdrager aan de huidige muur bevestigen met daarin iets van rubber zodat het geluid niet doordraagt? Of heeft dat weinig zin.

Een verlaagd plafond met akoestische en thermische isolatie zou ook een oplossing zijn zodat je een box in box principe krijgt alleen zit ik dan weer met isolatie onder het platte dak tussen de balken en mogelijke condensatie? De glaswolfabrikant heeft hiervoor ook een oplossing. Het zou voor mij 2 vliegen in 1 klap kunnen zijn voor wat betreft warmte en geluidsisolatie en een plafond moet er toch wel in komen alleen kan ik niet veel reviews vinden dat het ook echt zo werkt. De folie zou in de winter de waterdamp van binnen tegenhouden en in de zomer de damp tussen de balklaag terug de ruimte in laten. De een roept bij dit concept nooit doen! en de fabrikant biedt het wel zo aan... Iemand hier ervaring mee?



Een platdak naïsoleren aan de binnenzijde is mogelijk met isolatieplaten van --- in combinatie met ---- Vario KM Duplex UV klimaatfolie. Deze folie heeft een vochtregulerende werking waardoor er geen vocht wordt opgeslagen tussen de isolatie en de dampremmende waterdichte laag bitumen.

1 Bestaand dakbeschot
2 Houten balken
3 Comfortpanel
4 Vario KM Duplex UV
5 Houten latten
6 Vario KB1 tape
7 gipsplaat
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Hout geeft weinig geluid door, daar is het te flexibel/zacht voor. Met de optie van stalen balk en nieuwe afdracht naar nieuwe fundering, kan je beter een nieuwe garage bouwen.

Klimaatfolie werkt prima.

Wat voor ruimte wordt het dat je zulke strenge eisen aan jezelf oplegt?

Met toch wat vochtdoorslag kan je beter de voorzetwand los houden en de spouw gaan ventileren (met open stootvoegen).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu