Isoleren tussenwand woonkamer - Garage

Poff12

  • #1
Beste forumleden,

Ik kom er niet helemaal uit.

Wij hebben een nieuw huis gekocht en dat heb ik grondig verbouwd. We hadden een inpandige garage, maar die heb ik deels bij de woonkamer getrokken. Daar zit nu mijn vraag.

Ik heb de woonkamer naar de garage opengebroken. Halverwege heb ik een tussenmuur geplaatst met 7 CM cellenbeton blokken. Ik wil de deze muur gaan isoleren aan de kant van de garage. De woonkamer is namelijk, inclusief deze muur, inmiddels geheel gestuced.

Tegen deze nieuwe muur staat een piano. Ik wil het muurtje dus niet alleen isoleren voor warmte, maar ook voor geluid.

Wat kan ik het best doen.
1) Plaatmateriaal met isolatieschuim tegen de wand aanlijmen? Dat zat namelijk oorspronkelijk in de garage tegen de muur die ik heb doorgebroken.
2) Hout rachelwerk strak tegen de muur zetten. Daartussen glasvezel of ander isolatiemateriaal aanbrengen. Daaroverheen dampwerende folie. Daartegenaan OSB-platen, daartegen gipsplaten. Deze gehele constructie 'los' of klemmen op bouwvilt.

Ik denk dat ik met de tweede optie zowel massa voor demping en isolatie voor warmte aanbreng. Door het geheel te zetten op bouwvilt, denk ik dat het geluid maximaal zal worden gedempt.

Wie wil zijn licht hierover laten schijnen en mij of uit mijn droom helpen of bevestigen dat ik op het goede pad zit?

Dank alvast!
[/list]
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Vanwaar geluidsisolatie? Mag de auto in de garage niet horen wie er piano speelt? :roll:

Je bent al verkeerd begonnen. Het gasbeton had beter een bakstenen, of kalkzandstenen wand kunnen zijn.

Dat isolatieschuim werkt niet voor geluidsisolatie.
Die andere optie werkt niet omdat je het strak tegen de wand zet. Hier moet een ontkoppeling zijn.
Dampremmende folie is hier niet nodig trouwens.
 

Poff12

  • #3
Beste IJkenhout,

Bedankt voor je reactie. Maar dan kan ik niet zoveel mee. De situatie is nu eenmaal zoals hij is en zoals hij is beschreven. Ik ga geen nieuwe muur opmetselen. :shock:

Graag hoor ik wat een goede oplossing is, uitgaande van de huidige situatie. Isoleren op geluid en temperatuur aan de koude zijde van een cellenbetonmuurtje.

Alvast bedankt .
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Steenwol, omdat dit veel zwaarder is dan glaswol doet het beter voor geluidsisolatie.
Als het in de garage boven de +6 blijft zal er in de constructie geen condens ontstaan. Warme kant 20 gr 50% vocht, koude kant +6gr en 80% vocht.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Voor geluidsisolatie kan je beter een buigslappe voorzetwand maken. Die hou je rondom los, en ook los van de muur. Mag wel met schroeven bevestigd worden. Loshouden van de vloer doe je bv. met vilt, rondom met compriband en kit.

Dat van het gewicht van de isolatie is volgens een (goede) adviseur die ik ken niet zo belangrijk. Sterker nog, glaswol heeft een betere absorbtie van geluid, omdat het lichter is ;) Het verschil is echter erg klein.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu