Isoleren houten chalet in Harz (DL)

Harzgerode72

  • #1
Goedendag,

Wij hebben een houten chalet van 5x8 m in de Harz in DL. Zomerse temp zijn ongeveer 20-25 gr. winterse temp kunnen dalen tot -12 tot -15. Extreme temp zijn -20 maar komen niet vaak voor.

We willen de wanden gaan isoleren van binnenuit.
de houtdikte is 4 cm.

Om geld te besparen hebben we het volgende bedacht.
Een mal gemaakt van 50 x 100 x 6 cm. In de mal hebben we als onderste laag noppenfolie met aluminiumlaag gelegd (alu laag naar onderen). Daaroverheen hebben we pur gespoten en daarop een 4 cm laag piepschuimplaat. Alles samen is 6 cm dik. Zijkanten zijn afgesealed met aluminiumfolie. Plaat zit er mooi en stevig uit.
Deze plaat willen we tegen tengels van 0,5 mm dik zetten (alu noppenlaag naar buiten gericht) zodat tussen houten chaletwand en zelfgemaakte schuimblok met alulaag er voldoende ventilatieruimte is. Over deze blokken komt 4 cm glaswol of steenwol. Zijn we nog niet uit. Dan komen er gipsplaten voor de afwerking en de gipsplaten worden afgewerkt met 0,5 cm (gekochte) isolerende platen die ook het geheel afwerken en behangklaar maken.
Is de volgorde die we bedacht hebben goed en is er nog dampwerende en/of dampdoorlatende folie nodig?

In de woning zal op hout worden gestookt.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Erwin
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Veel onderwerpen wil ik wel eens simuleren. Computers werken met juiste gegevens. Hoe zit het daarmee? Tengels van 0,5 mm dik? 0,5 cm dikke geisoleerde platen.

Wat is de functie van die noppenfolie? Waarom geen PUR alu.cachering van ??? dik.

Wil je werkelijk voor deze temperaturen isoleren zal je toch in meer dikte moeten denken dan 4 cm steenwol en wat schuim. Daar zal je geen ????????.
Als je kijkt hoe ze in Duitsland isoleren zal je toch heel iets anders zien.
 

Harzgerode72

  • #3
Bedankt voor het reageren. De eerste zinnen heb ik niet helemaal begrepen.
Oppervlakte dat we moeten isoleren is behoorlijk, voor ons budget althans. Pirplaten zijn geweldig echter duur. ESP is goedkoper maar minder goed qua isolatie.
De noppenfolie dient als ondergrond van de mal. Daaroverheen spuit ik pur (laag van 2,5 - 3 cm). Daarom leg ik ESP plaat van 3 cm. In totaal heb ik dan een plaat die bestaat uit (van boven naar onder), alu-noppenfolie, pir (3cm), esp (3cm).
Wanddikte van chalet is 4 cm, zelfgemaakte pir esp blok is 6 cm, glaswol of steenwol is 4 cm, gipsplaat en nog een 0,5 cm isolatieplaat zou naar mijn mening voldoende moeten zijn, tenzij je anders van mening bent, hoor ik dat graag.

De noppenfolie was een goede ondergrond om pur op te spuiten, dat was de enige reden deze te gebruiken. Is de volgorde goed die ik eerder heb aangegeven?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Gebruik geen spuitpur, maar platen. Dat is goedkoper, scheelt veel werk en de kwaliteit is beter.

Als je de noppenfolie ook bedoeld voor isolatie, kies dan een meerlaagse isolatiefolie. Maar die moet gemonteerd worden met spouw.

Werk niet met een mal, maar bouw de hele wand in één keer op. Er is dus ook een drager nodig (houtskelet of metal stut).
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Harzgerode72 schreef:
Bedankt voor het reageren. De eerste zinnen heb ik niet helemaal begrepen.

Wanddikte van chalet is 4 cm, zelfgemaakte pir esp blok is 6 cm, glaswol of steenwol is 4 cm, gipsplaat en nog een 0,5 cm isolatieplaat zou naar mijn mening voldoende moeten zijn, tenzij je anders van mening bent, hoor ik dat graag.
Kan je hier wat mee. Dit begrijp ik niet.
Een 0,5 cm isolatieplaat en tengels van 0,5mm dik?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu